Engelska

vecka 21
Idag arbetade alla elever i klassen med sitt enskilda arbete i klassrummet. Jättefint arbete kring sina låttexter eller andra texter. Texten läses bra och den förstås bättre nu än innan. Bra jobb! Några blev klara med sina texter och valde då att arbeta vidare med religionen. 

Vecka 20 - Jennies grupp
Några hade missat att träna på texten till idag. Fungerar ändå men det är ändå bra om man grundar hemma innan vi går på djupet i texten. Vi ställer frågor på texten, enskilt och i grupp. Vi sammanfattar texten, läser den och översätter. Flitiga elever som hjälper varandra och hittar olika "problem" i texten som de vänder till att utveckla sig själv i engelskan. Vi övar oss på att läsa, vi jobbar med ordförståelse. Hörförståelse när vi läser texter för varandra och svarar på frågor som andra ställer på texten. Vi letar verb, regelbundna och oregelbundna. När vi ställer frågor utifrån frågeorden (when, what, where, who och why) lär vi oss bla att använda did, do och does, frågeföljd osv
Hungergame gruppen fortsätter på i sin egna takt. Läser och samtalar om texten. De har läst till kapitel 2. Några vill fortsätta med andra kapitlet och några vill läsa och samtala om andra böckers baksidor. 

Läxa till fredag  är att man ska träna på att läsa låttexterna de har valt och att lyssna på dem så att de hör hur ord uttalas. Vi arbetar vidare med texterna och översätter specifika ord på fredag.  Det här gäller Maja, Elvira, Evelina, Tilda Br, Lovisa, Rickard, Lina och Lucas. 
Gustav och Filip har valt en text om telefonen och de tränar på att läsa sin text hemma.

Vecka 20 - Annas grupp
Vi arbetar vidare med djur. Läxan till nästa vecka innebär INTE att träna in glosor. Det finns med en ord lista för förståelsens skull. Läxan är att träna, träna, träna att läsa, uttala engelsk text och översätta till svenska. Låt gärna ditt barn berätta på engelska om djuret, inte memorera texten, utan fritt berätta utifrån det de kan och det de läst. Vi arbetar vidare på måndag och förhör läxan på fredag 23/5.




Vecka 19 - Annas grupp
Måndagens lektion gick bort. Det var inplanerat ett HSS som i sista stund blev inställd. Vi nyttjade istället tiden till att öva inför de nationella proven i biologi bla. 
Fredagen ägnades åt pronomen och djur. Vi tränade att läsa, lyssna och förstå olika texter om djur, deras utseende och sätt att vara. Glosor och läxtext är till fredagen den 16/5.

Vecka 19 - Jennies grupp
Måndagens lektion gick bort. Det var inplanerat ett HSS som i sista stund blev inställd. Vi nyttjade istället tiden till att öva inför de nationella proven i biologi bla. 
Idag fredag har vi samtalat kring den läxa vi hade till i måndags. Vi har läst texten, jobbat med frågor kring den och sammanfattat. För de som redan hade gjort det hemma hjälptes vi åt att rätta och göra förbättringar. Dessutom hann vi med en hörförståelse övning. Vi läste igenom texten en gång som vi ska ha till nästa fredag. Några valde att ta hem den redan idag för att förbereda sig hemma. Observera då att vi inte alls jobbat med texten i skolan ännu mer än att vi läst den så förförståelsen är inte alls den som den kommer att vara efter måndag. 

Gruppen som läser och översätter "Hungergames" har bestämt att de ska arbeta med sidorna 12-15 den här veckan. Alltså ska sid 15 vara klar till på måndag. Har man en iphone kan man med fördel ladda ner gratisappen "itranslate". Den hjälper till att översätta ord. "www.tyda.se" är en annan sida på nätet som fungerar bra. "google" translate fungerar också. 


Vecka 18 - Jennies grupp
Vi har tränat på en text som handlar om Charles Darwin, "Charles Darwin remembered", som handlar om Charles och hans resor och vad han gjorde på när han blev gammal. Vi har läst och övat på texten. letat efter svåra ord som vi har översätt. Börjat med att skriva frågor utifrån texten, who, what, when, where och why. Har i läxa skickat hem texten och det papperet som man ska skriva frågorna på. I läxa har jag sagt att man ska öva texten, översätta så att man förstår innehållet och skriva frågorna. Eftersom man ska kunna översätta texten eng till sv och tvärtom eftersom man ska kunna sammanfatta texten på engelska så innebär det så klar att man måste kunna de ord man inte förstå. Har delat ett dokument på driven med orden som vi gemensamt tog fram under lektionen. 

Vecka 17 - Annas grupp
Den här veckan gick måndagen bort med en lovdag och så gör även nästa fredag. Veckans läxa förhörs måndagen 5/5 och handlar om pronomen. Se hemskickat papper eller på elevernas delade dokument på driven.

Vecka 17 - Jennies grupp
Måndagen gick bort med lovdag och det gör även nästa fredag. 
Vi har idag fredag startat med ett tema kring Charles Darwin. Vi har tittat på ett avsnitt från "Just so Darwin" som handlade om giraffen och varför den har en så lång hals, "det naturliga urvalet". Nu gnuggar vi oss i NO:) Vi har arbetat med den texten genom att titta, lyssna och läsa den. Vi lyssnar efter svåra ord, vi letar upp orden och översätter och vi letar efter verb i texten. Det finns både regelbundna och oregelbundna verb som vi hittar och lär oss. Den här texten och en annan som eleverna får på måndagkommer att vara en läxa till måndag den 5 maj. Den texten handlar såklart om Charles Darwin den också. 

Dessutom har jag satt igång en till grupp som just nu har börjat med att läsa boken "The Hunger game". De använder sig av läsfixarna och styr en hel del över sitt egna lärande den här gången. De bestämmer själva, med handledning av mig, hur de ska lägga upp arbetet. Gruppen valde att läsa två sidor i boken som hemarbete till måndag 28 april (glömmer man eller inte har möjlighet i helgen får man göra det på 9.30 rasten på måndag har vi sagt). Väldigt entusiastisk grupp blev det iallafall! Däremot finns det nu en önskan att även de andra ska få läsa boken. Inte helt omöjligt att vi plockar in en del av boken i undervisningen även i den gruppen som just nu har Charles Darwin temat. 

Vecka 15 - Annas grupp
The body  har varit temat för veckan. Alla kroppsdelar har vi pratat om, läst text om, lyssnat på text om, sjungit om, läst dialoger om och arbetat med ett spel på internet om. Läxan har delats ut i pappersform, men finns även i elevens dokument på driven. Glosor, samt text. Läs texten och översätt till svenska. Vi tränar text och glosor även i skolan både måndag och fredag. Läxan är till fredag vecka 17.
I grammatiken repeterade vi a och an samt plural-s. Vi började även arbeta med have och has.
Vecka 15 - Jennies grupp
Vi har arbetat vidare med "The kiss of Life". Idag fredag har vi redovisat det vi tränat hemma kring texten "The kiss of life". Många valde att redovisa texten i en teater. Märker att några inte tränat hemma. Påminn dem. Det hjälper era barn jättemycket att ni nöter och tränar hemma. Vi arbetar såklart mycket i skolan med texten på olika sätt men extra nötning är aldrig fel. 

Vecka 14 - Annas grupp
Vi jobbade engelska tisdag och torsdag, då Jennie vabbade på måndagen.
Vår grupp har pratat frukostord och fraser vi behöver runt ett bord när man äter. Se "Breakfast" i google drive, där syns tydligt vilka glosor och vilken text som gäller. På måndag förhörs läxan.
Varje lektion tränar vi kring veckans "tema" att tänka och prata fritt på engelska, läsa texter, träna viktiga ord och fraser, uttal, drama, lyssna på engelskt tal (olika dialekter) och skriva ord, meningar eller kortare texter.
Den här veckan har vi även arbetat med grundläggande grammatik, "a"  och "an" som båda betyder en/ett. "A" som används före ett ord med konsonantljud (bcdfghjklmnpqrstvwxz) och "an" som används före ord med vokalljud (aouåeiyäö).
Dessutom tränade vi användningen av plural s. tex. "A cat" och "Four cats".

Vecka 14 - Jennies grupp
Den här veckan har vi på tisdagen (eftersom jag själv vabbade måndagen) arbetat med texten Ice  Age Art found in cave. Några tyckte att texten är lätt och några tyckte att texten är svårare. Svårt att tillgodose alla 16 då det gäller textinnehåll. Men vi kommer att arbeta med olika texter av olika svårighetsgrader och jag kommer att individanpassa undervisningen så mycket jag bara kan. Målet är att alla ska få arbeta utifrån deras egna nivåer så att man är på gränsen till det man inte kan så att man kan utvecklas på bästa möjliga sätt. 
Idag fredag gick vi igenom en ny text, "The kiss of life". Jag har läst texten högt två gånger och vi har samtalat om den i helgrupp. Därefter har de två och två arbetat med bilder för att tillsammans berätta för varann, antingen på svenska eller/och på engelska, vad det är som händer och vad man gör. Jag har dessutom delat ut en gloslista som man kunnat använda sig av när man återberättat det jag läst. Fler glosor finns på glosboken. I slutet av lektionen fick de texten att klistra in. Vill man övar man på den till måndag, annars är läxan till fredag i nästa vecka, denna gång. 
Läxa = träna på att läsa texten så att du är säker, översätt den så att du är säker på vad den handlar på, öva på de glosor som du behöver öva. Testa dig själv i vilka du inte kan och öva de mest!
När du övar, använd dig av de knep du fått från "Plugga bättre" serien. Memory, bilder, rappa osv. 

Vecka 13
Ingen engelska denna vecka, då det varit nationella prov måndag och fredag. Däremot har jag nu lagt upp en kurs på glosboken där man kan gå in och öva de ord som finns i texten som vi ska ha i läxa till på fredag vecka 14. Även de verb som fanns med i texten finna att öva. 
fröken jennies kurs på glosboken

oregelbundna verb från texten
göra - make made made
hitta - find found found
rita - draw drawn drawn
se - see saw seen
springa - run ran run


Vecka 12
Annas grupp arbetar med temat "Be polite". Se elevernas dokument på google drive, där finns allt arbete vi gör, samt läxor. Ni får gärna repetera veckans arbete hemma om ni vill. Läxa till måndag vecka 14, är de gråmarkerade bilderna. Träna läs och översätt texten, träna glosorna. Eleverna har även fått konton och blivit inbjuden till Annas kurser i Engelska på:
glosboken.se

Jennies grupp kommer att arbeta med olika teman.Vi kommer att träna på hörförståelse, läsförståelse och kommunikation. Eleverna själva har önskat olika ämnen som texterna ska handla om. Först ut är en nyhetsartikel som handlar om "Ice Age art found in cave". Vi har lyssnat på texten, samtalat om den, ställt frågor om texten, letat svåra ord och letat efter verb. Vi kommer att ha texter hem för att öva att läsa den, översätta och lära glosor. Eleverna har ännu inte fått den första texten eftersom vi inte hann arbeta klart med den i skolan förra fredagen. Den här kom nationella proven i matte emellan. Texten skickas hem vecka 13 på måndag och är till måndagen därpå.


Vecka 10
Fortsatta förberedelser inför nästa veckas prov. Vi informerade om de olika delarna och deras tidsramar. Vi tränade gamla läsförståelseövningar, gamla skrivövningar och grammatik.

Nedan finns en film på hur man navigerar på espresso för att hitta de övningar som vi gjort för att öva grammatik. Det ljud ni hör i bakgrunden är TV:n med let´s dance som är på. Jag pratar inte själv utan visar bara med pekaren hur jag navigerar;)




Vecka 9
Fokus den här veckan är övning i hörförståelse och läsförståelse inför NP.
Både måndag och fredag har Anna (och Kajsa) har läst en "Ten minutes thriller" och samtidigt ritat och skådespelat  händelseförloppet för att förstärka för de som tycker att det är svårt att förstå enbart engelskt tal. Vi stannar upp och tar en liten runda om vad som händer, vad de tror ska hända, vi reder ut begrepp och stycken. Jättekul! "The Everett eyes" och "Princess" var veckans thrillers.
Vi har även tränat tre olika typer av läsförståelse. En skönlitterär text med både kryssfrågor och svarsfrågor till. En lucktext, där eleverna fyller i de saknade orden för att få ihop en text. Slutligen en lite svårare informationsplansch där eleverna ska leta fakta och svara på frågor.
Två veckor kvar till proven :)

Vecka 7
I måndags fick eleverna tillgång till Liber Espresso (ett digitalt läromedel inom de flesta ämnen) där de fick träna engelsk grammatik på lekfulla och lärorika sätt.
Fredagens lektion bestod av träning inför nationella proven, där vi "provsmakade" en höra och förstå övning från ett tidigare prov.
Dessutom läste och samtalade vi kring St Valentines day och spelade "våga-prata-engelska-spel".

Vecka 5
Måndagens lektion var en uppsamling, där alla hade chans att slutföra diverse engelska texter och arbetsuppgifter.
Fredagen delade vi oss igen, flickor och pojkar för sig.
Flickorna var med Anna. Vi tittade på en gammal skrivuppgift från ett nationellt prov. Därefter analyserade vi innehåll, grammatik och stavning i fem olika elevtexter från Skolverket. Flickorna fick bedöma och betygsätta texterna. Därefter jämförde vi med Skolverkets bedömning och betyg. Syftet var dels att avdramatisera proven, men mest att de skulle få syn på vilka kvalitéer som bedöms och på vilken nivå man bör ligga för vilket betyg. Flickorna var aningen hårdare i sin bedömning och kände att de hade rätt goda skrivförmågor. Jiiihooo!!!
De upptäckte att viljan att uttrycka sig och försöka formulera sig, att beskriva mycket och att följa uppgiften, värderades högre än stavningen och grammatiken. Vi fick även många goa skratt när vi analyserade texterna. Vad sägs om "I am 4 persons in my family" eller "my favourite artist is the famous raper Eminim".     :)
Pojkarna var med Jennie och John. Vi nötte grammatik, is eller are, -s efter verbet eller inte, ägnade s:et som blir ´s (apostrof s),  My mum´s name is Lisa och ägande her (hennes) och his (hans). Har delat ett dokument med killarna på driven från det samtal vi hade på lektionen. Vi hann arbeta lite med texterna, framförallt rätta, om "Myself" och några arbetar vidare med sin djurtext. 

Vecka 4
Vi har förberett oss lite mentalt på att starta de muntliga nationella proven. De är inte begränsade till en specifik dag, utan får utföras när som under våren. Anna gick igenom hur de är uppbyggda och hur parsamtalen ska utföras. Vi testade lite grann i helkass också.
De flesta har skrivit klart sina texter om sig själva. Träna gärna hemma att i valfri ordning berätta om dig själv och din familj.
Vi testade även på hur ett läsförståelsetest kan se ut. Lämpligt nog handlade det om katter (som vi ju även pratat om i svenskan, se svenskafliken här på bloggen).

Vecka 3
Vi har fortsatt med att skriva på våran text, både i måndags och idag fredag. 

Vecka 2
Nu har vi muntligt arbetat i flera veckor med frågorna nedan. Vi har intervjuat varandra, tränat på att ställa frågor och tränat på att svara med hela meningar.
Den här veckan tog vi nästa steg, som är att skriva en löpande text utifrån frågorna om sig själv och sin familj. Texten finns på datorerna och frågorna här på bloggen. De som vill får gärna som läxa arbeta vidare med sin text, fylla ut den och träna på att läsa och berätta. En mycket god träning inför den första delen av den muntliga delen av Nationella proven.


Vecka 49
Vi tränar vidare att kunna samtala, föra dialoger, kunna ställa frågor och kunna svara med hela meningar på engelska. Allt fler vågar och försöker verkligen och det är jättekul att se.
Frågorna nedan är de vi utgår från när vi samtalar om oss själva, våra familjer och våra intressen. Frågeorden nedan är de vi tränar på att använda rätt i grammatiken.  För er som vill ha läxa hemma i engelska, träna på att använda orden och berätta om er själva utefter frågorna.
Vi arbetar dessutom vidare med hörförståelse och dess strategier. 















Tjejerna arbetade med krokodilen i måndags. Förförståelse, film, samtal och sen gemensam sammanfattning av vad den handlar om innan de skriver sina texter. Killarna jobbade vidare med texterna idag fredag. Några var klara och har arbetat vidare med komparation av adjektiv. Dessutom har några börjat arbeta med materialet "world of animals". Böcker som handlar om djur för att träna läsförståelsen. 
För de som vill ha sina texter bedömda, och kunna påverka betyget, så måste man dela texten med mig. Tidigare har jag sagt senast idag fredag. Får jag den söndag kväll så funkar det, men ingen mer tid i skolan ges till det.  

Vecka 48
På Jennies engelska arbetar vi vidare med Just so Darwin. Nu har vi skrivit texter om Kamelen och isbjörnen. Nästa djur blir krokodilen. Det kommer upp en hel del samtal kring verb och adjektiv. Verben delar vi in i regelbundna verb och oregelbundna verb.  Vi samtalar en hel del om nutid och dåtid och lär oss använda verbet utifrån sin grundform och sen forma det till presens och imperfekt. Adjektiven lär vi oss att komparera.

Texter som ska vara klara för bedömning är:
Why does the Camel like it hot?
Why is the Polar bear white?
Why are the crocodile good hunters?

På Annas engelska har vi fortsatt träna den muntliga delen och hörförståelsen. Vi jobbar hårt på att få bort svenskan ur de engelska samtalen. Det är INTE bra att använda svenska ord på Nationella proven, det ses som icke acceptabelt och sänker den totala bedömningen.
Att berätta ledigt kring enkla ämnen och ställa frågor till varandra, kan ni gärna öva även hemma vi middagsbordet eller i soffan :)

Vecka 47
På Annas engelska arbetar vi nu med att våga prata engelska, göra sig förstådd, hitta strategier i talet, ställa frågor till varandra för att förstå, vilja veta mer och hålla ett samtal vid liv. Vi tränar även hörförståelse och strategier för att höra och förstå.
Träna gärna följande frågeord hemma:
Why                                       varför
When                                     när
Who                                       vem
How                                      hur
What                                     vad, vilken
Where                                    var

Do (I, you, we, they)                 i frågor i nutid om flera saker eller personer

Does (he, she, it)                       i frågor i nutid om en person eller sak

På Jennies engelska arbetar vi vidare med "Just so Darwin". 
Vi arbetar med strategier för att förstå filmerna bättre. Till nu har jag letat ord som vi översätter. Så småningom kommer vi träna att själva hitta ord att översätta. Vi sammanfattar vad filmen handlar om genom att träna på talet, i grupp och två och två. Vi använder då oss av det vi har sett och de ord som vi har översatt. Vi skriver sen en sammanfattande text om djuret på svenska och en sammanfattande text på engelska. 

Vi har tidigare skrivit om Kamelen och den här veckan har vi samtalat och skrivit om isbjörnen. Killarna idag fredag och tjejerna måndag vecka 48. 

Vecka 45
Den här veckan tränar vi engelska alfabetet, så vi kan bokstavera ord på engelska. Något som nästan alltid dyker upp på något vist i de nationella proven. Det är även läxa till vecka 46.
Se länkarna nedan, med  filmer om hur bokstäverna uttalas.
The alphabet
Engelska alfabetet
Vi tränar även siffrorna och ordningstalen. Läxa även det. Se filmen nedan vid behov.
Räkneord och ordningstal

Vecka 42
Pojkarna har jobbat med texten Postcards from Sweden och flickorna med nya läxtexten Dear Ted. Flickorna har läxa fredag till fredag, pojkarna måndag till måndag. Läxan tränas genom att träna läsa texten med flyt, samt kunna översätta den till svenska. Läxan är frivillig på det vis att den ger en möjlighet till ytterligare nötning mot betyg E eller högre.
Vi tränar att läsa texten , översätta, ställa frågor kring den, spå in i framtid, sammanfatta i stora drag och titta på svåra ord och uttryck. "Läsfixarna" som vi kallar dem.
Vi kopplar även pratövningar  och skrivövningar till texten.




















Veckans toungetwisters:
2 Y's U R.

2 Y's U B.

I C U R.

2 Y's 4 me!

Med Jennie har vi arbetat med ord och förförståelse inför de avsnitt vi ser som handlar om evolutionen, om arters uppkomst. Den här veckan tittade tjejerna på "why are the Polarbear white?" vilken killarna tittade på förra veckan. Killarna tittade på "why are crocodiles good hunters?" idag fredag.
Datorn är ett verktyg när vi översätter orden. Vi använder sidor som google translate, tyda.se, NE.se mfl. Även iTranslate (iPhone) som man kan ha som app på telefonen är användbar. Bra att ha. Enligt en undersökning som de presenterade tidigare i veckan så har den engelska översättningen blivit sämre pga de gratis sidor som finns på nätet. Översättning görs "rakt av" från texter och därför blir den mindre bra översatt. Bla google translate anses som en "sämre" översättare och även bing. Vi pratar mycket kring att man ska kritiskt granska den översättning som görs. Oftast kan man det man ska översätta men blir osäker när det står något annan än man tänkt sig. Vi vill att eleverna ska lita på sina förmågor och om man inte kan, leta på flera ställen för att kunna jämföra det man letat upp. 


Vecka 41
Anna har arbetat med texter i form av brev. Vi har pratat om typiska ord i brev, läst brev, arbetat med läsförståelseuppgifter kring brev och skrivit egna brev. Dessutom har vi tränat spontan kommunikation, då vi låtsades vara turister i Sverige från ett annat land. Allt på engelska så klart!
Texterna vi arbetat med är valfri läxa. Jag tvingar ingen! Vill man nå E eller högre betygsnivåer, kan man träna mer, lära mer, prestera mer och visa mer kunskap. Att läsa texter och kunna översätta dem till svenska, göra en sammanfattning av innehållet och ställa frågor kring texten, skapar goda kunskaper. Jag noterar veckovis elevernas förmågor i matriser.
Se texterna nedan:




































Och så några toungetwisters...
One-one was a race horse.
Two-two was one too.
One-one won one race.
Two-two won one too.


Luke Luck likes lakes.
Luke's duck likes lakes.

Luke Luck licks lakes.

Luke's duck licks lakes.

Duck takes licks in lakes Luke Luck likes.

Luke Luck takes licks in lakes duck likes.




Vecka 40
Det här var sista veckan med uppvärming och gemensam engelska. Från och med måndag kommer vi dela gruppen och ha tjej- respektive killengelska. Vi har sett de stora vinsterna i svenskan och provar nu på detta vis även i engelskan.
Jennie har tjejerna måndagar, Anna och John killarna och så gör vi tvärt om på fredagar.
Jennie kommer fokusera på hör och läsförståelse genom engelska filmer kopplade till det vi arbetar med i NO, begreppen i dem, diskussion, samtal och skrivande.
Anna fokuserar på hör och läsförståelse genom texter, samtal om orden och innehållet i texterna på engelska, dialoger och drama. Nu kommer även möjligheten till att träna extra för att nå högre nivåer genom läxor. Läxorna kommer att ligga på bloggen, de kommer inte finnas i pappersform nu när alla har varsin dator.

Vecka 39
A noicy noice annoys an oyster.

Peter Piper picked a peck of pickled peppers.
A peck of pickled peppers Peter Piper picked.


If Peter Piper picked a peck of pickled peppers,


Where's the peck of pickled peppers Peter Piper picked?


Vecka 38

"Can you can a can as a canner can can a can?"


"Denise sees the fleece,
Denise sees the fleas.
At least Denise could sneeze
and feed and freeze the fleas"


Dessa var veckans starters - toungetwisters.
Varje lektion får eleverna möjlighet att öva alla förmågor som ska testas på nationella proven och även betygsättas - förmågan att tala/samtala och göra sig förstådd, läsa och förstå, lyssna och förstå, samt skriva och göra sig förstådd.
Vi har jobbat med nya fonetisk tecken, med samtalsövningar där man intervjuar andra och tränar att ställa frågor, där man själv får berätta, där man har ett ansvar att hålla en konversation vid liv och inte använda svenska ord. Vi har tränat att lyssna och förstå engelska dikter av Allan Ahlberg på Childrens Poetry Archive (en nätsida).
Vi har dessutom utifrån intervjuerna skrivit texter om en kompis, dess familj, hobbies, intressen, husdjur, favoritmat/kläder/färger o.s.v.
Kulkul med engelska ;)


Vecka 35-37
Som uppvärmning på varje engelskalektion har vi startat med en "toungetwister". Det är galet, svårt och roligt. Vi har benat ut betydelsen, tränat uttalet, pratat fonologi, läst gemensamt, läst i grupp och nästan alla vill till sist läsa högt inför klassen. Vad sägs om:

"How many cookies could a good cook cook if a good cook could cook cookies? A good cook could cook as much cookies as a good cook who could cook cookies."

Annars har vi i grupper arbetat med sommarbilder. Eleverna har samlat ord. Skrivit meningar med orden i och sedan formulerat frågor med orden i. Mäkta stolta fröknar har sett ett enormt engagemang, samarbete och vilja att uttrycka sig i tal och skrift på engelska. Hurra!


Vecka 21
Vi har sett ett program som heter The Game. Det finns i olika ämnesområden. Ett program med enkla engelska fraser, meningar och ord. Det är uppskattat av alla, både de med svårigheter och de som har lättare för engelska. Den här veckan såg vi om "sports". Vi startar med att alla får berätta de ord de redan kan på engelska som handlar om "sport". Sen ser vi programmet. Alla sitter då och antecknar orden de hör och ser som har med sport att göra. Efter det går vi igenom det de hört och sett. Många som är aktiva.
Vi har arbetat vidare med texten om den person som Julie Lennox möter efter Nicky Allen. Många roliga, fantasifulla texter som allteftersom kommer att redovisas. Dessutom arbetar vi vidare med nedanstående arbeten (se vecka 20).

Vecka 20

För 5b blev det bara ett tillfälle engelska den här veckan då det var Sörmlandsleden på tisdagen.
Vi har arbetar vidare med att  skriva om personerna som reportern Julie möter. Vi arbetar även med did+grundform, imperfekt, länders namn och dess språk, intervjuar varandra utifrån givna frågor osv. Med andra ord, vi jobbar med lite av varje.

Vecka 18
På tisdagen så hade 5b Malin på engelskan eftersom jag var hemma och vabbade.
5a repeterade texterna mycket muntligt på torsdagen. Såg en film om Chris and his exam. Arbetade vidare med att hitta på en person som reportern möter. Vi arbetar vidare med det jag skrev om förra veckan. Grammatiska övningar är med didn´t.

Märker en häftig skillnad på många som nu vågar att prata engelska i klassrummet. Många som tidigare varit tysta och inte lika aktiva säger hela meningar, på engelska, om det vi har i fokus. Övning ger färdigheter. Vi har övat mycket i skolan men det märks även att många lägger ner tid på engelskan hemma.

Vecka 17
Den här veckan har vi arbetat med Nicky. Nya ord som vi stött på är bla busker, double-bas och tune. De arbetar jättebra med orden och hjälper varandra att översätta de ord de redan kan. De de inte kan översätter några med hjälp av appar, ordböcker, dator eller med hjälp av att vi vuxna på engelska förklarar ordet på ett annat sätt. Jätteduktiga att lyssna och gissa. Orden använder de sen att skriva meningar om. Nyttigt att skriva orden i sitt sammanhang och att träna på att skriva rätt ordföljd och grammatiskt korrekt. Någon använder orden till att skriva en egen historia om personen. Häftigt att följa utvecklingen hos de alla. Verkligen utvecklande att jobba med en text på det här viset. Till nästa vecka är det repetition av alla texter. Vi kommer arbeta vidare med verb i imperfekt. Vi kommer även att öva på vad olika länder heter på engelska och vad man heter om man kommer från ett visst land.

Vecka 16
Vi har fortsatt med texter om ungdomar som lever i London. Vi har tittat på Lucy och hennes egyptiska familj som bor i London. Min planering för hur vi läser texterna föll då det blev sjukdom i personalen. Vi ligger efter en gång.

En tips på en app att ladda hem till sin iPhone/iPad är "iTranslate". Översätter både ord och meningar. Från sv till eng och eng till svenska. Appen är gratis. 

Vecka 15
Vi arbetar med en text som handlar om ungdomar som lever i London. Vi tittar på filmer som handlar om "Teens in London" och samtalar om dem. Vi lär oss ord genom att vi samtalar i grupper om vad vi kan och säger meningar så att vi får en god förståelse av texten och ordens betydelse. Ord betyder olika i olika sammanhang, bla orden right och left. I texten så finns det även en hel del verb i dåtid. Därför blir det naturligt att vi arbetar med det i grammatiken. Jag har valt att dela in stycket i 4 delar. Därför kommer det att bli mer frekventa läxor. En till varje tillfälle. För 5b blir den första till fredag och den andra till tisdag. Den tredje fredagen därefter och den sista till en tisdag. För 5a blir det mer kompakt, den första till nästa torsdag, den andra till fredagen och lika veckan därefter.

Vecka 12
Vi har den här veckan arbetat vidare med Irland. Vi har tittat på en film från sli där en pojke berättade om sitt land Irland. Jag har även introducerat ett nytt kapitel, kapitel 24, där en reporter frågar unga om vad de tycker om Irland. Avslutningsvis är det en text som handlar om hungersnöden i mitten av 1800-talets Irland och vad som hände då. Texten är läxa till nästa fredag, vecka 13, plus tillhörande glosor, de vi skrivit på ett extra papper (wet, people, young, lovely, grandfather, west, proud, country, half) Vi har pratat om Irlands nationaldag och vem St Patrick var.På BBC har vi sett klipp om St Patrick.  Se: http://www.bbc.co.uk/northernireland/saintpatrick/en/flash/whoami/index.shtml
 Landskampen Sverige-Irland kom upp. Vi får väll se vad förbundskaptenen bestämde fredag morgon, öppet eller stängt tak på Friends arena......

Vi har lyssnat på: My secret land
och tittat på





Vecka 11
Förberedelse vecka och lite annat smått och gått. Bla läsförståelse och grammatikövningar.

Vecka 10
Fortsatte med förra veckans tema medan  vi väntat in redovisningar. Läsförståelse, grammatik, sångtext översättningar, filmer från SLI mfl.

Vecka 9
Redovisningar av sina länder och lite annat för de som är helt klara. Läsförståelse om olika seevärdheter i London, grammatik och filmer från SLI.

Vecka 7
Arbetet med länderna/städerna har fortgått. Några var klara redan idag för redovisning. Tre höll i redovisning inför hela 5:an medan några ville vänta till efter lovet, trots att de var klara. Pga sjukdom och andra diverse orsaker så finns det några som inte är riktigt färdiga. Det viktiga är att de är klara tisdag alternativt torsdag efter lovet.

  


AC/DC från Australien, Beatles från Liverpool och Queen från London

Vecka 6
5a har arbetat vidare med sitt arbete om sitt land/stad idag torsdag. Många fina bildspel och collage blir det. Ska bli spännande med redovisningar. 5b gjorde annat i tisdags då jag var hemma och vabbade och har inte kommit lika långt men är igång. Eftersom jag är borta i organinsationsplanering imorgon fredag så blir det ingen engelska för någon av grupperna. Anna J gör annat. Vi gör ett nytt försök med redovisningar för 5a på fredag i nästa vecka. Då får de torsdag att göra klart och öva i skolan, den som behöver tar såklart hem och övar för att bli säkrare på sin redovisning. 5b får jobba tisdag med förberedelser och öva hemma till fredagen. För de som är klara så arbetar de med annat under dessa lektioner. Läxan till nästa vecka är att vara väl förbered för redovisning. Det är ok att redovisa på svenska men jag välkomnar de som vågar göra hela sin redovisning på engelska. (Försöker att få de flesta att iallafall göra en kort presentation på engelska

Vecka 5
Vi är igång med det egna arbetet kring ett engelskspråkigt land. Några väljer att göra bildspel, andra väljer att visa sitt arbete i ett collage. Några har ännu inte valt redovisningssätt. För de som gjort sin uppgift hemma, dvs att själva förkovra sig i sitt land/stad, har ett försprång och lättare för att göra sitt arbete på lektionstid. Lektionstiden som ges till varje elev, innan arbetet ska vara klart är mycket, i tid är den ca 3 timmar. För 5a gäller att arbetet ska vara klart för redovisning fredag den 8 februari. För 5b gäller tisdag 12 februari. Läxan till nästa vecka är att leta den information man behöver för sitt egna arbete. Olika för alla. Alla har olika intressen för sitt egna land/stad, sporter, musikgrupper, landets historia, hur barn har det i landet/staden mm mm.

Vecka 4
Vi har tittat på en film från sli som handlar om Storbritannien. Den här filmen valde vi att titta på i den svenska versionen för att få lyssna på kunskaperna noggrant. Den finns även på engelska så ev tittar vi på den igen för att även lyssna på hur de berättar med engelskan. Vi har även tittat på en film som handlar om London. Mycket nya kunskaper och även en del repetition.

Målet vi jobbar med är att eleverna ska utveckla sin förmåga att reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används. 

Vi tränar kunskaperna genom att bla samtala om vardagsliv, levnadssätt och sociala ralationer i olika sammanhang och områden där engelska används. 


Kunskapskravet är att eleven ska kunna kommentera i enkel eller översiktligt några företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används, och kan då också göra jämförelser med egna erfaranheter och kunskaper. 


Läxan till nästa vecka är att de själva ska leta och hitta information kring det land/stad de vill lära sig mer om. Tanken är att de ska kunna redovisa sitt arbete kring ett engelsktspråkigt land så att vi får lära oss massor om engelskspråkiga länder genom att lyssna på varandra. Redovisningen får gärna vara på engelska men svenska är också godtagbart. Arbetet redovisas på olika sätt utifrån önskemål. Bildspel, collage, muntlig redovisning osv, bara fantasin sätter gränser. 

I det här klippet från youtube ser vi Big Ben, London Eye och The Parlament. Rekommenderar klippet om man vill se ett magnifikt nyårsfyrverkeri. Nyårsafton i London nästa år kanske?



 Vecka 3
Vi har arbetat vidare med kartan över Storbritannien och kollat in sevärdheter som man kan uppleva om man åker till London. Kartkunskapen använder eleverna när de tar reda på fakta om ett land. Alla har skrivit fakta om Storbritannien. Nästa steg är att välja ett annat engelskspråkigt land/stad att ta reda på fakta om. Målet är att alla ska ha ett land/stad att redovisa när vi avslutar det här området. Förhoppningsvis har vi många olika länder och vi får lära oss massor av varandra.

Vecka 2
Vi  började första lektionen med att prata om vinterord och  vintersporter. En lätt uppstart med mycket konversation, både på svenska och engelska. Vi avslutade julens tema och sjöng twelve days of Christmas, Jingelbells och Merry Christmas. Avslutningsvis spelade vi spel två och två då de tillsammans fick göra olika uppdrag efter hur tärningen slog, tex sjunga en sång, berätta om lovet osv.

Andra lektionen, dvs idag fredag, har vi återigen tagit upp det vi startade med i vecka 49. Vi har tittat på kartan över Storbritannien och pratat om den, bla huvudstad, berg, sjö, flod osv. Veckans läxa är en bildordlista över ett antal geografi ord. Vi har även samtalat om deras förkunskaper om Storbritannien och London och utifrån dessa tittat på Youtube klipp där vi kan se Big Bang, London Eye, Buckingham palace, Queen Elisabeth mm.



Vecka 50
På grund av  lucia och bad har det den här veckan inte varit någon engelska. Läxan som var till den här veckan (se tidigare text nedan) har man därför en vecka till att öva eller så har man övat tillräckligt och kan luta sig tillbaka och känns sig nöjd.

Vecka 49
Läxor i all ära..... Jag kommer fortsätta att uppmuntra till att ta hem och arbeta med engelskan hemma men jag kommer fortsättningsvis inte att lägga tid på att tjata in läxor. Läxförhör eller om man använder ordet kunskapsförhör/omdömesförhör/prov/diagnos fortsätter. Ansvaret ligger på eleven och det är han/hon som avgör om man behöver öva eller inte. Det kommer fortfarande att löna sig att öva för man kommer märka att man hänger med bättre på lektionerna och att man utvecklas ännu mer om man övar det lilla extra. Arbete i skolan ska löna sig, den som gör annat på lektionerna får göra behovsläxor. De görs antingen efter skoltid eller hemma. Ingen slipper undan. Den som gör de man ska på lektion och lite till kommer sällan behöva öva hemma, möjligen lägga lite mer tid hemma till att öva engelska ord och stavning.

Den här veckan har vi arbetat vidare med att "reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av  världen där engelska används." (lgr 11) Vi arbetar mycket med gemensamma muntliga övningar i grupp så att alla får höra alla. Alla får möjlighet att komma till tals utifrån sin egna nivå. Viktigt att våga prata och inte vara rädd för att säga fel, det gör vi alla, och det är helt ok.

Veckans kunskaper handlar om Great Britain and the UK. I texten som eleverna fått hem står det vad som är Great Britain och UK. Jag har grundligt gjort en gemensam genomgång och de har arbetat med tillhörande  uppgifter på lektionerna. När vi har övat texten så har jag varit tydlig med att de ska öva texten så att de förstår vad jag frågar efter. Precis som jag skrivit ovan så är det redan många som kan detta men några behöver träna ännu mer hemma för att lära sig detta.

Vecka 48
Vi har arbetat vidare med sjukdomsord och har spelat upp scener där de fått varit sjuka och kommit till sjukhuset eller skolsköterskan. Jättekul, de är jätteduktiga. Idag fredag introducerade jag kommande tema som handlar om engelskaspråkiga länder. Vi har tittat på kartan över Great Britain och lärt oss att det är Wales, Scottland, England och Northern Irland. Vi gick vidare med "stads ord" och det är de de ska lära sig till nästa gång. Några hann öva och beskriva vägen från ett ställe till ett annat, på engelska förstås.

Vecka 47
Vi har haft diagnosen. Märker att många har övat mycket. Det är fina resultat. För de som behöver öva mer arbetar vi vidare med det i skolan men en del kan ni även hjälpa till med hemma. Jag skickar hem diagnosen så att ni får ta del av den. Signera att ni tagit del av den och skicka tillbaka till nästa torsdag, senast. Vi arbetar vidare med sjukdomar. Läxan till nästa vecka blir att kunna sjukdomsord och öva en dikt som handlar om en sjuk pojke. Veckan därefter startar vi ett projekt som handlar om engelskspråkiga länder.

Vecka 46

Den här veckan har vi övat på sjukdomsord och prepositioner. Dessa är läxa till nästa vecka (torsdag) då vi även har en diagnos som repeterar vissa delar vi har arbetat med fram till och med nu (årskurs 4 och 5)

Repetera - The ghost, The secret message and The code. Läs texterna, översätt, öva orden. (Texterna finns inklistrade i blåa läxboken)

Du ska kunna: 
  • använda engelskan i rätt situation. Är=am, is, are  (I am, he she it is, you they we are)
  • Hur man använder engelskans en/ett rätt. En/ett=an eller a (an framför vokalljud, a framför konsonantljud)
  • Kunna några vanliga sjukdomar (förkyld=cold, huvudvärk=headache, ont i halsen=sore throat, feber=temperature, hosta=cough)
  • Bilda plural av substantiv. (lägga till ett -s. A dog, many dogs)
  • Använda rätt verbform efter I, he och she (Lägga till ett -s efter he och she. I jump, He jumps, She jumps)
  • Veta när man använder the. (I bestämd form. The dog=hunder, Dog=hund)
  • Ställa enkla frågor med do. (Do you like cats?)
  • Kunna artighetsfraser. (How are you? Here you are. Thank you! Whats the matter? I´m sorry. You´re welcome. osv)
  • Kunna prepositionerna (on under next to in front of in behind between)