Bi ,fy, ke, tk

Vecka 21
Samtal kring några filmen från ur.se/keminästa som handlar om plast och luft. Många spännande kunskaper och tankar som vi får med oss. Vad säger ni, lever vi på plaståldern? Var finns plast? Hur många kläder har inte plast i sig?????? Många frågor som väcker tankar kring plast.
Plast
Luft
Även tittat på några experiment från Liber espresso som handlar om man kan skilja en lösning av salt och vatten från varandra och om man kan skilja vatten och olja. Salt och vatten delar man med hjälp av avdunstning och vatten och olja kan man dekantera.
Salt
olja
Dessutom har jag fortsatt att kolla av dem med gamla nationella prov. Vi är inte riktigt klara än, hoppas få till något extra tillfälle för att få en rättvis bedömning. Det är inte mycket kvar nu......

Vecka 20
Nu kollar vi av det centrala innehållet i kemi. Vi gör en del gamla NP för att se var vi befinner oss. Till viss del är proven bedömande men de är också en vink till mig vad det är vi behöver gå igenom mer och igen. Når vi arbetar med centralt innehåll som är kopplat till hållbar utveckling så kopplar jag den här veckan ihop kemin med hemkunskapen.

Centralt innehåll i hemkunskap:
  • Återvinning i hemmet och i närområdet och hur den fungerar. 
Centralt innehåll i kemi:
  • Materiens kretslopp genom råvarors förädling till produkter, hur de blir avfall som hanteras och sedan återgår till naturen.
  • Matens innehåll och näringsämnenas betydelse för hälsan. Historiska och nutida metoder för att förlänga matens hållbarhet.
  • Vanliga kemikalier i hemmet och samhället. Deras användning och påverkan på hälsan och miljön samt hur de är märkta och bör hanteras.
  • Fossila och förnybara bränslen. Deras betydelse för energianvändning och påverkan på klimatet.
Vecka 19
Full fokus på de nationella proven den här veckan.

Vecka 17
Nu nöter vi biologi. Det finns ett bildspel på driven som jag har deltat med alla elever där man själv kan gå in och träna och nöta kunskapskraven i biologi. Jag fyller på efterhand.....
På lektionstid har vi övat gamla nationella prov och ett annat bedömningsmaterial från skolverket som heter Dino. Framförallt har vi övat undersökande arbete som kommer att komma på torsdagens prov. I de övningarna har vi kommit in på fotosyntesen, kompostering, en grodas liv osv.
Öva gärna hemma med era barn, titta på de länkar jag har gett som förslag. Många bra filmer och övningar som finns på liber espresso och ne.se.

Vecka 15
Nu vet vi att vi får ämnet Biologi till de nationella proven den 6 och 8 maj. Provet är uppdelat i tre delar varav ett är en praktisk del. Jag har redan nu gett tips på att man kan gå in och repetera människokroppen på liber espresso och använda vissa övningar på ne.se. Självklart kommer vi att ägna mycket av NO tiden fram till provet till att repetera allt centralt innehåll i biologi.
Den här veckan har  vi arbetat vidare med pubertetspresentationen. Torsdagens pass försvann pga NP i SO, så antingen har man haft NO i tisdags eller idag fredag. De bildspel jag har fått in har jag kunnat kommenterat och gett förslag på hur man kan utveckla. Har man inte blivit klar idag fredag så har jag sagt att man får arbeta klart fram till nu som läxa hemma annars är det påsklovet som gäller.

Vecka 14
Eleverna fortsätter på sina arbeten som handlar om puberteten. Några börjar bli klara och några behöver verkligen sätta fart för att bli färdiga till påsklovet. Jag kommer att mana på under nästa vecka.
Vi har sett några delar från en film som heter "Naked". Första delen handlar om bröst, andra om hår och tredje om vikt. Avsnitten ger bra samtal. Vi kopplar till det vi lärt oss och det vi ska skriva om.

Vecka 13
Eleverna har jobbat klart sina arbeten som handlar om befruktning och fortplantning då det gäller blommor, fåglar, fiskar, pungdjur och däggdjur. Fortsättningsvis arbetar de med ett dokument som de kallar pubertet/fortplantning. Där ska de med hjälp av uppgifter som jag skickat till dem via driven göra ett eget bildspel som handlar om flickor och pojkars pubertet. Bland annat ska de skriva om vad händer med dem utifrån ett biologiskt perspektiv? Vilka könshormoner är kvinnliga resp manliga och vad gör de med respektive kön?

Vecka 12
Fortplantningen i fokus med tillhörande uppgifter. Arbete med både växter och djur. Pollinering, hur växter sprider sig, hur fåglar, pungdjur och däggdjur fortplantar sig. Även övat på ett gammalt nationellt prov i biologi. Dessutom har vi fått anledning att repetera fotosyntesen och förbränningen/cellandningen.

fotosyntesen = energi+vatten+koldioxid  blir syre och druvsocker
förbränning/cellandning  IN: syre och druvsocker  UT: koldioxid och vatten

På liber espresso finns bra, korta filmer som bla handlar om hur ett frö blir till och fotosyntesen.

Vi vet fortfarande inte vilket ämne som vi får tilldelat i det nationella proven i NO. När vi får det lägger vi såklart fokus på det ämnet fram till proven som är 6 och 8 maj.

Vecka 11
Vi har haft ett tillfälle den här veckan med NO/HKK. Vi har arbetat vidare med fortplantningen och tillhörande övningar till det. Dessutom har vi arbetat via liber espresso och en lärväg där som handlar om energi. Eleverna titta på filmer kopplat till ämnet och läser faktatexter som bla tar upp vad proteiner, kolhydrater och fett är. Uppgiften sammanfattas på ett google drive dokument som ska delas med mig. Uppgiften är kopplad till vårt tema som vi jobbar med på EV tillfällena.

Vecka 10
Biologi:
Vi startade torsdagens lektion med att gå igenom den LPP som vi arbetar med för att kontrollera att vi går mot rätt mål. Därefter fick eleverna i små grupper samtala kring ord som har med pubertet att göra. Orden gav en förförståelse till den film som vi sedan tittade på, "Pubertetspanik". Bra tecknad film som bla  förklarar skillnaderna mellan tjejer och killar, även likheter, och vad som händer i puberteten i de olika könen.

Fysik/teknik:
Matilda visade ett bra exempel på var man i arbetslivet använder sig av ett kopplingsschema. Vi fick till ett bra samtal kring hennes ritade bild på datorn, där hon ritat in batterier, en lampa och en strömbrytare. Det blev att vi kort repeterade de olika begreppen och även serie- och parallellkoppling.

Vecka 9
Biologi:
Då det inte blev varken svenska eller livskunskap i tisdags så passade jag på att ha en lektion om hjärnan. Vi lyssnade på Radiolabbet som handlar om hjärnan (länkat den tidigare längre ner). Många intressanta tankar och samtal efter det programmet. Vi avslutade med att titta på den serie från UR som heter Plugga Bättre. Denna gång handlade programmet om hjärnan. Jättespännande och intressant. Många kloka tankar hur man kan lära sig bättre genom att ha rätt studieteknik. Denna gång pratade de om hur viktigt det är att repetera. Repetera direkt efter man hört/sett något. Repetera igen efter en vecka. Sen så har man skapat bättre förutsättningar för att komma ihåg det man hört. Att använda alla sinnen när man lär in var också ett tips. Mitt tips är att se och höra på programmen igen för att komma ihåg det de sa:)

Fysik/teknik
En av grupperna hade lektion i tisdags, samma lektion hade den andra gruppen fredag innan lovet. Uppdraget var att få sin kompass att röra sig och ändra riktning mha elektricitet. Det lyckades och vi kunde se att när elektriciteten var på så drog sig magnetkompassen sig till spolen som det kom ström genom.
Torsdagens lektion innehöll lite blandat. Film om elektromagnetism, en kontrolluppgift, dokumentation, högläsning av faktatext om elektromagnet, uppdrag 12 som visar en elmotor och hur den kan fungera osv.

vecka 7
Fysik/teknik: 
Vi har fortsatt med magneter och motorer. Vi har byggt en kompass med hjälp av magneter. Gått på uppdrag med magneter för att kolla var på skolan som kompassen reagerar "konstigt". Eleverna hittade eluttagen, whiteboarden, pingisbordet, larmdosorna, skyltar till vissa rum, datorer osv.  Ett annat uppdrag så fick vi pröva våra kunskaper som vi hade sen tidigare låda, kretsar kring el. Vi repeterade sluten och bryten krets, hur ett batteri, lampa och strömbrytare ser ut i ett kopplingsschema. Dessutom testade vi vad som hände med kompassen när den kom i närheten av en spole då vi hade en sluten krets. Kommande uppdrag var att göra en elektromagnet och även göra den starkare. Nu kommer vi att ha två lektioner till i magneter och motorer innan vi lämnar iväg lådan. Däremot kommer vi att jobba vidare några veckor med teorin.

Biologin:
Vilande även denna vecka då vi koncentrerat oss på magneter och motorer. Efter lovet återupptar vi temat.

Vecka 6
Biologi: 
Pga nationella prov har vi koncentrerat oss på Magneter och motorer den här veckan eftersom nästa vecka är sista veckan som vi får ha lådan kvar hos oss.

Fysik/teknik:
Gemensam genomgång om jordens inre magnet i onsdags. Samtal kring kompassen, jordens magnetiska sydpol, respektive nordpol, jämfört med de geografiska polerna. Den ena gruppen har fortsatt den genomgången och sen själva byggt en kompass. Andra gruppen fortsätter med samma uppdrag på tisdag.
Vill du fylla på och lära dig mer och/repetera kan du titta på länken nedan:
Runt-i-naturen-Magnetmysteriet-Upptackten Del 1 (ca 9 minuter)

Vecka 5
Biologi: Vi fortsätter med människokroppen. Vi har tittat närmare på hud och känsel, hjärnan och nervcellerna. Nedan finns en länk till en film (14 minuter) från filmserien "Doktor NO" som handlar om hud och ett radioprogram (15 min) som också handlar om hud.
Doktor NO; Uppdrag-hud
Radiolabbet; Huden

I länken nedan kan du lära dig mer om hur och varför vår kropp reagerar mot värme respektive kyla, vilket vi arbetade med när vi pratade om nervcellerna. Det var lite klurigt att svara på de frågorna, så här får ni veta mer eller höra det på ett sätt till. Dessutom är det en länk till radioprogrammet Radiolabbet som den här gången handlar om hjärnan.
Doktor NO;Kokhett och svinkallt
Radiolabbet; Hjärnan
För dig som vill veta mer!

Den här veckan har vi lyssnat på ett radioprogram som handlar om hormoner och vad som händer i puberteten. Ena gruppen lyssnade i tisdags och den andra har samma lektion idag fredag. För att komma till programmet och lyssna igen klickar ni på: Radiolabbet; Hormonerna. Vi samtalade kring programmet och löste sen uppgifter som handlar om befruktning och fortplantning. (övningar från boken Koll på NO år 6)

I fysik och teknik går vi den här veckan vidare med uppdrag 4 och 6. I elevernas presentation i Driven så har de skapat en sida som heter begrepp. Där kommer vi under uppdragens gång dokumentera de begrepp som kommer upp. Förra veckans begrepp var attrahera och repellera. Den här veckans begrepp är flödeslinjer, magnetfält, nord och sydpol, permanent magnet och tillfällig magnet. Vi har samtalat kring begreppen och var och en har skrivit in sina egna förklaring av orden i Driven.


Vecka 4
Många spännande saker som var magnetiska hemma som eleverna hittat. Härliga samtal och diskussioner. Ett ämnen som berör, kul. Vi har den här veckan tittat på var magneten är som starkast, alla är inte riktigt klar med uppdraget men nästan. Vi fortsätter nästa vecka. Några har "missat/glömt" att titta på filmen jag länkat till. Puffa dem gärna till att de den.
I biologin har vi fortsatt med människokroppen. Den här veckan handlade det om hjärnan och nervsystemet. Vi har sett en film och sen läst faktatext som vi har svarat på frågor kring. Några har hunnit börja med fortplantningen och uppgifter kring den.

Vecka 3
Nu har vi kommit igång med NTA temat "magneter och motorer" (fysik och teknik ämnen) Ni kan följa era barns arbeten i den presentation som de skapat i google (driven). Har ni ett eget google konto kan ni ju be dem att dela arbeten med er så har ni möjlighet att se deras arbeten när ni vill. OM ni och de vill förstås:) Går alldeles utmärkt att be dem visa det de gör, precis som vi sa på föräldramötet.
Vi har den här veckan gjort uppdrag 1 och 2. Anteckningar har gjorts på lektion av samtliga i uppdrag 1 men uppdrag 2 hann alla inte skriva klart. Uppdrag 2 vill jag därför att man gör klart som hemuppgift. Frågorna som man ska svara på finns i det kompendium som man ev tagit hem för att kunna göra klart?! (där finns beskrivning på uppdragen). Svaren formuleras utifrån uppdraget:
Försök att få en magnet att gunga utan att vicka på muggen
Ordna så att den ena magneten svävar över  den andra.
Vad är det som sker?
Svaren skrivs i elevens presentation i Driven.  
Magnetmysteriet-Jakten

Till nästa vecka är det en "läxa". Den innebär att man får i uppdrag att hitta så många magneter hemma som möjligt, man ska gå på magnetjakt. För att få lite hjälp till uppgiften så tittar man på filmen som jag länkat ovan. Den är ca 9 minuter lång. Jag rekommenderar eleverna varmt att göra hemuppgiften för att man ska få en större förståelse för  det vi gör i skolan. 

I biologin arbetar vi med människokroppen. Kom inte igång i fredags pga Annas frånvaro. Ev kommer vi gång fredag, antingen hela gruppen eller den ena halvan. Återkommer om det.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2013
Vecka 50

Vi har arbetat vidare med rörelse konstruktionstemat. Den här veckan avslutar den ena gruppen lådan och den andra gruppen gör sin sista lektion på tisdag. Temat har tränat oss i olika fysikaliska begrepp, bla friktion som jag tidigare la ut en film om. Den här lektion såg vi ytterligare ett exempel på friktion. Det var många som inte trodde på det de såg.
Filmen är lite mer än 4 minuter.   friktion med telefonkataloger
Vi har också under temats gång arbetat med andra begrepp som krafter, lagrad energi, hastighet och luftmotstånd. Vi har bla tränat på att planera, genomföra, förändra, reflektera, dokumentera. Ämnena som visar hur man nått upp till det vi arbetat med syns i betyget för ämnena fysik och teknik.

Nästa termin kommer vi att arbeta med lådan "magneter och motorer". Även den är kopplad till fysik och teknikmålen. Dessutom kommer vi att fortsätta att arbeta med fortplantningen i biologin. Vi kommer prata om människans fortplantning, men även djurs och växters fortplantning. För att vara så väl förberedd inför de nationella proven så kommer vi att träna på gamla prov. Bra att träna provsituation, få en förförståelse för hur proven är uppbyggda, och också få känna efter hur man ligger till i sina kunskaper.

Vecka 49
Under onsdags lektionerna ett tag så har vi tittat på filmerna om livets utveckling. Den här onsdagen samtalade vi kring den LPP som vi arbetar kring och eleverna vet vad det är som temat människokroppen ska innehålla. Framöver så är det onsdagslektionerna som jag kommer att ha undervisning om människokroppen.
Torsdagar arbetar vi med NTA lådan Rörelse och konstruktion. Vi jobbar väldigt intensivt med den nu för att bli klara till jul, därför kommer även en del halvklasstimmar, tisdagar eller fredagar att innehålla det temat. Startar idag med en grupp, som fortsätter med det de avslutade med igår. Jag trycker hårt på dokumentationen. För att få ett E måste man,  både i teknik och fysik, kunna göra enkla dokumentationer i text och bild. Några väljer att skriva sin dokumentation i "driven" och andra skriver på papper, det är valfritt. Bara jag får in underlag till bedömning. Utan underlag, ingen bedömning.
Matriser i fysik och teknik är ifyllda av eleverna, nu är mitt jobb kvar.

Vecka 48
Inför torsdagens lektion den här veckan vill jag att du förbereder dig hemma genom att du tittar på filmen jag lagt in nedan som handlar om friktion.  Dessutom vill jag att du läser de två sidor som jag skickat hem som handlar om friktion. Tanken är att ni ska haft möjlighet att förbereda er hemma för uppdrag 10 för att få ut så mycket som möjligt av lektionspasset. 

Vecka 47
Vi har sen vi avslutade Östersjön arbetat vidare med Livets historia. Vi har på onsdagarna sett filmen som handlar om Livets historia, från att jorden bildades till nu idag. På tisdagar/fredagar (beror på i vilken grupp man är i) så har vi arbetat med uppgifter som berört filmerna men även sådant som står i boken Koll på NO för år 6. Efter det här arbetet ska man ha förståelse för begreppen: 

Fossil
Bakterier
Cyanobakterier
Toffeldjur
Djur och växter
Korallrev
Nässeldjur
Man ska också veta att det finns tre olika typer av celler; djurceller, växtceller, bakterieceller och kunna beskriva skillnadena mellan dem. 
Man ska också kunna berätta skillnaden mellan djur med skal och djur utan skal

På torsdagar har vi arbetar vidare med NTA-temat Rörelse och konstruktion som vi startade redan i 5:an. 

Vecka 41
Vi har arbetar vidare med evolutionsteorin, arters uppkomst och hur de är grupperade. För de elever som varit borta/sjuka/annan anledning så har de läxa till på tisdag/onsdag att göra klart sitt Östersjödjur och arbetshäftet som handlar om grupperingar. Några som tog hem idag men det jag har påpekat att det inte är helgjobb utan det är till nästa tillfälle vi har lektion. 

Vi har sett på några filmer som ligger på NE. En film om ryggradslösa djur, en som handlar om små däggdjur och en som handlar om reptiler och fiskar. Jättebra filmer som beskriver de olika grupperna. Målet är att man ska kunna gruppera djuren, utifrån de olika grupperingar som finns. Tex att man vet att en val är ett däggdjur och inte en fisk! Att tagghudingar är ryggradslösa bla. 

Vecka 40
Den här veckan har vi bla samtalat kring torsken och vad som händer om den dör ut. Vi har utgått ifrån bildspelet www.forskning.se (se länken nedan). Där går klickar man sig vidare till "ekosystemet-näringsväven och sen alla tre cirklar, miljön förändras, störningar i näringsväven och näringsvävar". Dessutom har vi sett en film om det naturliga urvalet och samtalat kring evolutionen och Charles Darwin. Vi har samtalat kring djurens grupperingar och gjort grupperingar utifrån bla ryggradsdjur och ryggradslösa djur. Många är klara med sin faktatext om sitt Östersjö djur och vi arbetar vidare med ett djur utifrån evolutionstänket. Jag kommer även att jobba med korta småfilmen i engelskan som visar på det naturliga urvalet. Vi startar med Kamelen. 

Vecka 39
Den här veckan har ni:

Tränat er på olika näringskedjor i havet.


Vi har samtalat kring
gå vidare till basfakta/arter/den friavattenmassan
gå vidare till metoder/exemplet arkösund
gå vidare till människans påverkan/gifter/miljöpåverkan/gråsälen och havsörnen

Gjort egna näringspyramider och förklarat vad som händer med giftet ju längre upp i kedjan man kommer. 

Vi har sett en film som handlar om gråsälen och en del av vetenskapens värld från den 4 mars 2013 som handlar om havsörnen. 
http://www.svtplay.se/video/1073601/del-8  ca12.40 in i programmet till det har gått 25 minuter och 15 sek

Ni har också skrivit en faktatext som handlar om något vi håvade på Sävö. Texten ska vara klar i nästa vecka.

Kamelen har utifrån Darwins teori utvecklats för att kunna leva i öknen, till skillnad mot hästen som inte klarar värmen lika bra. 

  • Kamelen har en puckel som den förvarar mat/energi i. 
  • Den har läderhovar för att kunna gå i sand. 
  • Den har långa ögonfransar  och näsborrar för att klara av sandstormar bättre. 
Vi har också i engelskan samtalat om isbjören och krokodilen. 


Vecka 42
Den här veckan har vi arbetat med och skrivit om/skrivit klart om våra djur utifrån grupperingarna i djurets stamträd. På torsdagens lektion lärde vi oss om hur fotosyntesen, cellandningen och förbränning fungerar. 

Fotosyntesen
Trädet tar in:     solljus+koldioxid+vatten  och "släpper ut" syre+glykos

Cellandning/förbränning
syre+glykos omvandlas till koldioxid och vatten

Vecka 38
Med NTA-utbildning, vab och egen sjukdom så finns det inget att tillägga här:(
Nya tag nästa vecka.

Vecka 37
Vi arbetar med Östersjön och arter som finns i den. Vilken funktion de har och varför de lever som de gör. Näringsvävar och näringskedjor ger vi många exempel på, vem äter vad/vem  i havet. Vi tar vid vad vi lärde oss och upplevde på Sävö. Målet är att vi ska lära oss det som står i det centrala innehållet så bra som möjligt:
  Djurs, växters och andra organismers liv. Fotosyntes, förbränning och ekologiska samband och vilken betydelse kunskaper om detta har, till exempel för jordbruk och fiske.

  Ekosystem i närmiljön, samband mellan olika organismer och namn på vanligt förekommande arter. Samband mellan organismer och den icke levande miljön.
och
  Enkla fältstudier och experiment. Planering, utförande och utvärdering.

  Hur djur, växter och andra organismer kan identifieras, sorteras och grupperas.

  Dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter.

  Tolkning och granskning av information med koppling till biologi, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.



Vi samtalar, tittar på filmer från sli, vi arbetar med egna uppgifter och på Sävö hade vi fältstudier osv.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vecka 21
Utelektion även denna vecka. Nu lärde vi oss mer om fåglar. Tyvärr har myggen kommit och några blev regält myggbitna, inklusive fröken Jennie!. Vi hörde en hel del fåglar men de är tyvärr svåra att se. Många som har allt för lite tålamod att bara sitta/stå still och vänta. Däremot är det trevligt att vara i skogen och det är uppskattat av många.
Nästa vecka är vi inne och har teori. Vi kommer att samtala om det vi lärt oss och lära oss lite till. Tillsammans kommer vi att göra en mall för vad man ska öva på för att vara väl förbered för det "prov/test" som vi kommer att ha i vecka 23. Eleverna vet redan om att det kommer att bli och att vi tillsammans kommer att öva nästa vecka.

Vecka 20

Utelektion den här veckan. Vi var i skolskogen och tittade och lärde oss mer om träd. Nästa vecka går vi ut igen, då ska vi lära oss mer om fåglar.