SO

Vecka 21
Förutom att vi arbetat på med föreläsningar, diskussioner, film och eget arbete om världsreligionerna, så har vi "tentat av" samhällskunskap och historia genom gamla nationella prov. Jag är så stolt över allas fina prestationer och koncentrerat arbete. Vilken utveckling som skett genom åren :)

Vecka 20
Åh vilka härliga lektioner i historia vi har! Vilka förutsägelser, tankar och spännande diskussioner. Var Karl XII:s död ett planerat lönnmord? Var Kristina och Karl XII homosexuella eftersom de inte var intresserade av äktenskap, eller ville de bara finna den stora kärleken? Hur tänkte svenska upptäcktsresanden när de fick se nya världar, nya folkslag, nya djur och växter? Hur överlevde änkorna och barnen efter 200 000 döda soldater efter Karl XII krig?
Vi har lämnat de maktgalna och stridslystna kungarna på stormaktstiden, gett oss in i frihetstiden med mesiga kungar och stark riksdag, hattar och mössor som styr, efter 50 år träffar vi på en ny maktgalen, envåldshärskare till kung, Gustav III (dock inte lika krigisk som sina föregångare, mer teatralisk).


Vecka 17-19
Vi har avslutat arbetet med demokrati och diktatur och hur Sverige styrs. Eleverna har fått visa sina kunskaper i dessa delar genom förra årets nationella prov i samhällskunskap.

Nu kör vi på med full fart med religion och historia. Vi har arbetat med hur Sverige förändrades under Vasatid och Stormaktstid, hur ekonomin byggs upp och raseras, hur armé, skolor, statsskick m.m. fungerat och vad som lever kvar n idag. Vi har lärt oss om kungar, krig och slag. Gustav Vasa har åkt skidor, slagits med Dacke och andra upprorsmän, infört protestantismen och dött i tyfus. Erik den XIV har blivit sinnessjuk, gjort sig osams med riksdagen och dött av arsenikspetsad ärtsoppa. Johan III har försökt återinföra katolicismen, byggt borgar och dött av hjärtinfarkt. Karl XI har vunnit slaget vid Stångebro mot brorsonen Sigismund, genomfört Linköpings blodbad, räddat Sveriges ekonomi och dött av hög ålder. Vasaskeppet har sjunkit. Gustav II Adolf har byggt upp Sverige till en stormakt, krigat i Europa och stupat i dimman i Lutzen. Nu står vi här med en liten 6-årig prinsessa med namn Kristina, som vi inte vet vad det ska bli av...

Vecka 15
Då var vi klara med de nationella geografiproven. Har rättat hälften hittills och det ser riktigt bra ut. Känner mig nöjd och stolt. De som  jag rättat har fått reda på resultatet muntligt under fredagen. Detta kommer tillsammans med min dokumentation från det eleverna visat på lektioner, samt i gamla nationella prov, ligga till grund för betyget till sommaren.

Nu har vi två lektioner kvar kring hur Sverige styrs, sedan testar jag av samhällskunskapen med hjälp av förra årets nationella prov. Vi har redan gjort delarna kring lag och rätt. Tillsammans med min dokumentation kring det eleverna visat på lektionerna samt sin uppsats om en brottslings liv, sätter jag sedan betyget för ämnet till sommaren.

Resten av terminen ägnas åt historia och religion. Vi väver samman även dessa ämnen med svenskan.

Vecka 14
Fortsatt repetition av de olika delarna av geografins kunskapskrav inför nationella proven.
Proven genomförs på onsdag och torsdag kl. 10-12.

Vecka 13
Måndagens SO ägnades åt klassråd och discoförberedelser.
Tisdagens och fredagens halvklasser repeterade vi hur Sveriges, Nordens och Europas naturlandskap ser ut. Vi pratade om bergskedjor och berg, om slätter, stepper, lågland och högland och om de olika naturtyperna tundra, taiga, lövskog och maccia.

Vecka 12
Vi har den här veckan fått reda på att det SO-ämne som vi ska genomföra nationella prov i, är geografi. Jag känner att vi är väl förberedda på detta ämne.
Det som kan vara svårt för många, är kartkunskapen som vi ältat och nött i tre år, men som inte sitter hos alla. Det vi övat och som läroplanen säger att vi ska kunna är:

  • Namn och läge på Sveriges landskap samt orter, berg, hav och vatten i Sverige samt huvuddragen för övriga Norden.
  • Namn och läge på övriga Europas länder samt viktigare öar, vatten, berg, regioner och orter.

För de som vill ge sig själv en ännu bättre chans att fixa proven, kan man hemma träna kartkunskaper på länkarna nedan:

Seterra

Kunskapsstjärnan


Vecka 11
Som står skrivet under svenskan, så hade vi under måndagen en argumentationsövning kring dödsstraff.
På eftermiddagens lektion arbetade vi med demokrati och diktatur, vi diskuterade Sveriges statsskick "Konstitutionell monarki med representativ demokrati". Vad menas med det? Jo att vi har en kung utan makt, en kung som som är en "reklamsymbol" eller ett "varumärke". Dessutom har vi en demokrati, där vi väljer representanter som bestämmer åt oss, en riksdag och regering.

Vecka 10
Vi har så gott som avslutat vårt arbete med lag och rätt. Vi repeterade medeltida straff och jämförde dåtidens med dagens sätt att tänka kring brottslingar och straff. Skrämsel och döden kontra vård.
Vi pratade även om polisväsendet, om våra olika domstolsinstanser, om hur det går till när ett brott begås och sedan i rätten.
Under fredagen gick vi över till ANT - alkohol, narkotika och tobak. Vi pratade om hur de olika drogerna påverkar och skadar våra kroppar, varför man tar droger, läste fallbeskrivningar och reflekterade, samt tittade på ett antal 6-minutersfilmer ur serien Droger på SLI. Där fick vi möta vuxna och ungdomar som berättade hur både rökning, alkohol och narkotika har förstört deras liv på olika sätt, som barn till drogande föräldrar eller som vuxen missbrukare.
I geografin fick eleverna testa att göra förra årets nationella prov under avspända förhållanden, för att få en inblick i hur de är uppbyggda.

Vecka 9
Det har i geografin arbetats vidare med Europakartor.
I samhällskunskapen har vi resonerat kring gruppvåld och brott i grupp. Vi såg en film om gängrelaterade brott och samtalade om hur man kan hamna där och hur man tar sig ur kriminella kretsar och beteenden. Vi har även i grupper diskuterat och tagit fram en lista på vilka brott man kan begå, vilka olika påföljder det finns. Grupperna har dessutom fått fallbeskrivningar som de satt brottsrubriceringar på och kommit med förslag på relevanta påföljder till.

Vecka 7
I samhällskunskapen är det Lag och rätt som diskuterar, reflekteras kring och arbetas med. Vi har pratat om och jämfört våra olika regler i hemmen - sovtider, ätande, speltider, veckopengar m.m. Vi har pratat olika sorters regler i samhället - moraliska, praktiska och vanor/kulturregler. Att lagar står över regler och att regler aldrig får bryta mot lagarna. Att riksdagen stiftar lagar.
Vi har även resonerat kring brottstrappan och att det första steget är svårigheter att anpassa sig efter andra. Att nästa trappsteg är att skolka och mobba. Vi stannade upp där och tänkte, vart är jag? Vad vill jag med mitt liv? Att man kan bryta och ändra mönster och ta en annan bättre väg. Vilken hjälp kan man få? Jag berättade även om tre autentiska fall av ungdomar som klättrat brottstrappan upp till att bli yrkeskriminella vid 16-18 års ålder.
Vi har även sett första filmen i en serie av fyra kring olika vanliga tonårsbrott. Det första berörde misshandel och heter Justitia - misshandel. 

Vecka 6
I geografin har ett fortsatt arbete med Europas länder, huvudstäder och naturgeografi fortsatt.
På Samhällskunskapen har eleverna arbetat i grupper om tre-fyra kring en diskussions- och rollspel, där nya förutsättningar sticks in efter hand. Övningen praktiserar det vi teoretiskt samtidigt arbetar med; hur samhällen byggs upp och styrs, hur lagar skapas och upprätthålls, om bostäder, försörjning, arbete och invandring.

Vecka 5
Måndagens SO ägnades dels åt geografi och dels åt förberedelser inför discot.
På geografin utgick vi från världskartan och jämförde storlek, folkmängd, läge i förhållande till . världsdelarna, oceanerna, innanhaven, sunden m.m. Vi har även arbetat med Europakartans länder och huvudstäder.
På tisdagen och fredagens SO arbetade vi med samhällskunskap. Vi tittade på samhällets historia och utveckling med start i grottmänniskornas sätt att leva nomadliv i flockar/familjer. Därefter över till stenålderns bofasta liv i familjer på gårdar som blev byar under vikingatid. Till medeltidens byar som blev städer och då de första lagarna skapades. Vidare till Vasatiden då det första riktiga Sverige började formas, med styre under kung och kyrkan och då den första Sveriges rikes lag kom. Industrialismen och uppfinningarnas påverkan på människors sätt att leva, bo och arbeta. Till sist tankar kring dagens sätt att leva och hur vi på olika ställen på jordklotet är beroende av varandras existens för att överleva.
På Driven har eleverna mitt bildspel, med gruppernas tankar, att gå tillbaka till, repetera och fördjupa sig i.

Vecka 4
Måndagens SO ägnades åt klassråd.
Tisdagens och fredagens lektioner åt sexuallagstiftningen. Nu när vi arbetat klart med de pirriga delarna av kärlek, pubertet och sex, går vi in på hur dessa delar är reglerade enligt lag. Det har nämligen kommit upp en hel del frågor från eleverna under arbetets gång. De läser och hör om våldtäkter och pedofili, om styckmord och misshandel, sexuellt utnyttjande och människohandel, i tidningar, på nätet och i TV. Vad säger svensk lag om hur vi får vara mot varandra? Nu går vi över i ett tema kring "Lag och rätt". En LPP kopplat till läroplanen kommer snart att publiceras här på bloggen under LPP-fliken.

Vecka 2
Sista veckan innan jul och den här veckan har vi tagit det sista steget i vår sex och samlevnadsundervisning. Vi har pratat om vuxen sexuell lust, om samlag, om skydd, om lagar och om hur ett barn blir till.
Grupp A har även börjat titta på Lennart Nilssons fantastiska film "Kärlekens mirakel". Nästa vecka ser vi även "Livets mirakel".
Därefter går vi vidare in på att prata om familjer, hur man lever, om lagar som styr vårt samhälle, om politik, religioner och livsåskådningar som hjälper oss att hantera livets bryderier och mysterier.

Vecka 50
Den här veckan har vi pratat om flickors respektive pojkars könsdelar, hur de fungerar, ser ut, vilka olika delar de består av. Vi har även pratat om mens, vad det är, varför flickor har det, hur man kan må, tittat på olika sorters bindor och tamponger och hur de fungerar. Även om pinsamheter som kan inträffa under puberteten, som stånd och ofrivillig utlösning, innan kroppen är van och kan styra sina funktioner.
Nästa vecka jobbar vi med kyssar och smek, onani och sexuell lust. Känslor som väcks under puberteten. Att våga säga nej! Att man inte måste något. Mognad. Lagar som reglerar sexualiteten.
LPP:n för detta arbetsområde finns under fliken "LPPer".

Vecka 49
Puberteten... Fnissigt och härligt värre! Ett ämne som engagerar nästan alla. Vad händer med både flickor och pojkar? Hur mår man? Vad händer specifikt för pojkar och specifikt för flickor? Vi lyfter allt vi kan tänkas vara sådant man undrar över och pratar mycket öppet. Bra att var med både John och jag och bjuda på oss själva och våra erfarenheter att förändras från flicka till kvinna och pojke till man.
Många tycker att det är jättejobbigt att prata om, ja till och med äckligt. Andra blommar upp och visar fantastiska förmågor. Det är en hel del kunskpakrav inom religion och samhällskunskap som dessa ämnen berör, som jag nu dokumenterar och betygsätter. Jag är NOGA med att poängtera att delta i resonemang, diskussioner och samtal.
Våga prata om kärlek och pubertet även hemma, avdramatisera genom att vara öppna.
Jag har rekommenderar att läsa Lilla snoppboken och Lilla snippaboken. (JULKLAPPSTIPS) Har själv köpt dem till mina bonussöner, som i samma ålder kastade sig över dem och läste om och om igen. Även om vi pratar och berättar och arbetar kring allt i skolan, behöver man nog läsa och repetera för sig själv om och om igen, för att få förståelse för sin egen kropp och hur den fungerar, men också för det motsatta könet. Det bidrar till allt från ökad respekt mellan könen, motverkan av könsrelaterat våld och ger en inre trygghet i att jag och min kropp duger som jag är.

Vecka 48
Den här veckan har vi läst, diskuterat, samtalat och resonerat kring texter och frågeställningar som berörde att kyssas för första gången, vad romantik är, vilka egenskaper man faller för hos andra, om när kärlek gör ont, om svartsjuka, om att göra slut och hur gör man det på ett schysst sätt. Nästa vecka går vi in på puberteten och vad som händer i knoppen och kroppen under den tiden.

Vecka 47
Vi startade för en vecka sedan vårt nya temaarbete i SO-NO, som rör allt från livets/människans ursprung till död. Livskunskapen som är en del av SO:n, är också kopplat till temat. Vi jobbar mycket med texter, film och samtal.
Inom samhällskunskap, religion och historia (och svenska) kommer vi att beröra: 


·         Texter i form av skönlitteratur, lyrik, dramatik, sagor och myter som belyser människors villkor och identitets-och livsfrågor. (sv)
·         Familjen och olika samlevnadsformer. Sexualitet, könsroller och jämställdhet. (sh)
·         Samhällets behov av lagstiftning, några olika lagar och påföljder samt kriminalitet och dess konsekvenser för individen, familjen och samhället. (sh)
·         De mänskliga rättigheterna, deras innebörd och betydelse, inklusive barnets rättig­heter i enlighet med barnkonventionen. (sh)
·         Ritualer och religiöst motiverade levnadsregler samt heliga platser och rum i kristendomen och i de andra världsreligionerna islam, judendom, hinduism och buddhism. (re)
·         Centrala tankegångar bakom ritualer, levnadsregler och heliga platser i kristendomen och de andra världsreligionerna, till exempel som de uttrycks i religiösa berättelser i Bibeln och andra urkunder. (re)
·         Kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu. Kristna högtider och traditioner med koppling till kyrkoåret, till exempel sånger och psalmer. (re)
·         Hur olika livsfrågor, till exempel vad som är viktigt i livet och vad det innebär att vara en bra kamrat (re)
·         Hur olika livsfrågor, till exempel synen på kärlek och vad som händer efter döden, skildras i religioner och andra livsåskådningar. (re)
·         Vad religioner och andra livsåskådningar kan betyda för människors identitet, livsstil och grupptillhörighet. (re)
·         Några etiska begrepp, till exempel rätt och orätt, jämlikhet och solidaritet. (re)
·         Vardagliga moraliska frågor som rör flickors och pojkars identiteter och roller, jämställdhet, sexualitet, sexuell läggning samt utanförskap och kränkning. (re)
·         Frågor om vad ett bra liv kan vara och vad det kan innebära att göra gott. (re)

·         Vad historiska källor, till exempel dagböcker och arkivmaterial, kan berätta om Sveriges historia och om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män. (hi)




Vecka 42
Det här var sista veckan att arbeta med sina bildspel om Östersjön och vattnets kretslopp. Jag bedömer utefter den produkt som nu finns.
Vi har pratat mycket mål och betyg. Eleverna har fått hem ett häfte med kunskapskraven vi arbetat så mycket med sedan skolstart. I matrisen finns också exempel på VAD man ska kunna eller kunna förklara kring för att nå de olika nivåerna. Jag har goda underlag för bedömning från deltagande i samtal och diskussioner vid genomgångar, från enskilda arbeten med kartor, från läxförhör och  från arbeten med bildspelen. Nu får alla ytterligare en möjlighet att visa sina kunskapsnivåer i form av ett test i Google formulär på datorn, nästa vecka.
Nu när Östersjötemat avslutas, går vi in i Världens viktigaste ämne - från liv till död. Det kommer att handla mycket om sex och samlevnad. Vi startar lite lätt med fröken Annas kärleksskola med flirttips, kärleksberättelser, våga fråga chans tips och annat smått och gott :)

Vecka 40-41
Vilka fina bildspel det växer fram och vilket suveränt verktyg de egna datorerna är. Efter genomgångar och samtal kring begrepp och innehåll, kan alla jobba på utefter sina förutsättningar, titta på filmer igen om man behöver och läsa mer fakta om man vill fördjupa sig. Jag njuuuter av kunskapandet och arbetsron.
Ni kommer att få ta del av bildspelen på utvecklingssamtalen.

Vecka 39
Att ha kunskap om en karta, kunna hitta och peka ut länder, sjöar m.m. innebär att kunna generalisera och se mönstren och hitta på vilken annan karta som helst. På nationella proven, kommer inte kartbilderna att se precis likadana ut som mina kartor jag använt med barnen. Därför tränar vi med många olika sorters kartor.
Vi har även arbetat vidare med vattnets kretslopp och börjat skapa Powerpoints.

Vecka 38
Den här veckan har vi pratat om vårt livsnödvändiga vatten. Att samma mängd vatten hela tider återanvänds i olika form, vattnets kretslopp helt enkelt, både det naturliga och samhällets vattenkretslopp. Eller som Lennart på Sävö sa "vattnet du dricker idag kanske en gång kissades ut av en dinosaurie".
Vi har lärt oss alla stegen i rening av avloppsvatten (grovrensning, partikelrening, biologisk rening, kontroll och utsläpp i sjö) och av dricksvatten (silning av sjövatten, kemisk rening, rening i sandfilter och kontroll).
Till hjälp i lärandet, tittade vi på två filmer, ritade bilder och skrev i våra SO-böcker.
Nästa vecka får vi ta tag i älvarna och det förorenade Östersjön, som fick stå tillbaka lite i dessa tider av sjukdom och vabb :)


Vecka 35-37
Vi arbetar för fullt i både SO- och NO-ämnena kring temat Östersjön, där vår lägerskola på Sävö var en del av arbetet.
Vi har pratat om begreppen saltvatten, sötvatten, bräckt vatten, salthalt, innanhav, avrinningsområde, inlopp, utlopp, sund och vattenflöden. Diskussionerna har handlat om varför Östersjön är världens enda brackvattenhav. Om historien från istid till nutid. Om salthalten som varierar och hur det påverkar olika arters förmåga att överleva. Att öst- och västkusten skiljer sig stort i salthalt och artrikedom.
Samtidigt har vi tränat ren kartkunskap. Länderna runt Östersjön, samt namn på sund, vikar, sjöar och floder. Detta är även läxa till tisdagen den 24 september. Se den inskannade kartan nedan.
Nästa vecka går vi över till att prata om det förorenade Östersjön, om vattenrening, vattnets kretslopp och om Sveriges alla älvar.




Vecka 22, 5a
Vi har repeterat allt vi lärt oss, skrivit en gemensam text om de kunskaper vi har och tränat inför testet nästa vecka, då alla får chans att visa sina individuella kunskaper.
För de som vill, har jag mailat hem information om det som ska testas av, så ni har möjlighet att "plugga" lite extra.

Vecka 21 5a och 5b
Europas vatten; oceaner, hav, innanhav, sjöar och floder har det samtalats och arbetats kring. Vi har sett film från SLI, pratat om ord och begrepp, läst i Koll på Europa och tittat på världens vatten via Google earth.
Vi arbetade även med fakta om Italien, efter modellen Dictogloss som jag förklarat under fliken Svenska.
Måndagen den 3 juni kollar jag av elevernas geografikunskaper, för att kunna fylla på omdömena. Se särskilt utskick via mail.

Vecka 20 5a och 5b
EU har stått i fokus denna veckan. Vi kollade vår förförståelse, vi läste i Fröken Europa om vad barnen i den klassen kunde och fick lära sig, vi tittade på och diskuterade kring ett bildspel. Utifrån den kunskap eleverna har om EU, fick de slutligen rösta ja eller nej till EU. Ja vann med god majoritet. Eleverna fick även motivera sitt ställningstagande.
Vi skrev även faktatexter om EU, se under fliken "svenska".

Vecka 18, 5a och 5b
Vi har jobbat vidare med Tyskland, andra världskriget och förintelsen. Vi har sett en dokumentär, där en överlevande berättar för en skolklass om sitt liv i Auschwitz. Mycket stark "film" som avslutades med applåder från 5a och en känsla av att kvinnan varit i vårt klassrum och inte på smartboarden... Gåshud...
Vi har dessutom arbetat vidare med kartor över Danmark, Tyskland och Ryssland.

Vecka 17, 5a
Det är fortfarande, efter en månad av repetition så att mer än hälften inte kan pricka ut världsdelarna och bergskedjorna. Jag måste gå vidare nu. Till på måndag är det Sveriges landskap som gäller. Även det är repetition från åk 4. Jag mailar nu till var och en av er hemma, så ni vet vilka som inte tränar läxor och som skulle behöva det för att nå E nivå (godkänd) i geografi.
Vi har arbetat med Europas låglandsområden, lärt oss begreppen slätt, stäpp, möh och Pustan.

Vecka 16, 5a
Vi har den här veckan repeterat alla mål vi hittills tränat. Lovet och NTF kom emellan, så det var gott att se tillbaka på vad vi kommer ihåg.
Vi gick även igenom den sk Denvermetoden, att beskriva ett land så noggrant man kan med hjälp av endast kartboken och de olika geografiska och  tematiska kartorna. Alla valde ett land och började utforska. Jag kunde tydligt se och bedöma förmågan att hantera och använda geografiska källor (kartboken).
På måndag förhör jag alla bergskedjor och världsdelar igen.

Vecka 15, 5a
Den här veckan har vi fått besök av NTF, som berättade om vikten av att använda cykelhjälm, samt säkerhet i trafiken för cyklister.
Vi har dessutom arbetat vidare i geografin med Europas olika kustlandskap. Eftersom många fortfarande inte kan världsdelarna och de stora bergskedjorna, så tränar vi det ännu mer. Förhör på måndag igen. Se det som en möjlighet till att hjälpa era barn mot måluppfyllelsen. Se läxsidan.

Vecka 12, 5a
Nu har arbetet "Så här ser Europa ut" startat. Det innebär att en hel del kartkunskap ska nötas in. Till måndag är det alla världsdelarna som ska kunna pekas ut. Namn och läge. I nya läroplanen så SKA jag som lärare bedöma elevernas kunskaper i namngeografin. Kan man inte den delen, så blir det ett F helt enkelt. Det är många som inte nötte och tränade Sveriges namngeografi förra året, vilket leder till att det blir ännu mer att träna in i år eller åtminstone visa att man kan innan hösten, då första betygen ska sättas.
Hej och hå träna på. Jag gör vad jag kan i skolan. Jättebra om ni förstärker och tränar även hemma, det behövs...

Vecka 11, 5a
Vi har avslutat arbetet med jordens uppbyggnad. Kunskap har skattats i matriser och arbetsblad och uppdrag har blivit färdigjobbade.

Vecka 10, 5a
Nu har vi arbetat klart med jordens uppbyggande och nedbrytande krafter. Vi har pratat om hur jorden kan bevara skatter från forntiden i is, aska, lava, jord och myrar.
Vi såg en spännande film om ödet i Pompeji och de fantastiska utgrävningarna som idag finns kvar som spår.
Nästa vecka testar vi av våra kunskaper och förbereder inför samtalet.

Vecka 9, 5b
Den här veckan har vi gått tillbaka och repeterat och diskuterat vad eleverna lärt sig hittills om jordens uppbyggnad. Vi har tittat på olika filmer om vulkaner och diskuterat hur det kan vara att leva bredvid en vulkan och hur människorna som lever där upplever det. Eleverna har arbetat med arbetsblad där de fått skriva fakta om vulkaner och hittat deras geografiska placering på karta.

Vecka 9, 5a
Den här veckan har vi repeterat det vi lärde oss innan lovet om jordens uppbyggnad. Vi har sedan fördjupat oss i hur just vulkaner fungerar, läst/sett film/tittat på och om olika vulkaner i världen och hur de påverkar människan och naturen både som aktiv och som vilande.
Nästa vecka avslutar vi den delen av geografin, med att titta vad som döljer sig under jord, is, lava och aska. Vilka spår av jordens historiska aktiviteter som hittats och visas upp för eftervärlden. Pompeiji, Ötzi - ismannen mm står på schemat.


Vecka 6, 5a och 5b
Eftersom många lärare varit sjuka och lektioner har blivit lite omkastade, har Anna E haft SO med båda klasserna  ihop på måndagen och hela fredagen.
Vi arbetade då med Jordens uppbyggnad, hur jorden enligt vetenskapen skapades och hur den fungerar. Om naturkrafter som bygger upp och raserar vår jord (plattektonik, vulkaner, jordbävningar, tsunamin, erosion och vittring).
Vi har lärt oss massor genom diskussioner, miniföreläsningar, film, googleearth, dataprogram, arbetsblad och bildspel.

Vecka 4, 5a
Den här veckan har vi tjuvstartat lite på nästa SO-område, geografi. Vi repeterade kartkunskaper om Sverige. För att få betyg E (godkänd) i åk 6 i geografi, måste eleven ha kunskaper i kartkunskap om Sveriges landskap, orter, sjöar, hav, floder, berg. Dessutom ska eleven kunna beskriva lägen och storlek i förhållande till andra liknande geografiska objekt. Samma kunskaper gäller även Nordens och Europas namngeografi, så det är bara att plugga. Förra året gav jag kartläxor vilka nästan ingen av barnen tränade på. Så kunskaperna från 4:an är hos de flesta nästan obefintliga. Jag kommer att ge läxa i kartkunskap från nästa vecka. En del kan tränas via seterra.se


Vecka 3, 5a
Alla har inte fått möjlighet att visa sina historiakunskaper ännu. Av de som valde muntligt prov, har inte alla fått genomföra provet. Anna J har varit ledig och Bella på semester, så ensam har jag inte kunnat lämna klassen för att sitta med en i taget.


Vecka 2, 5b
Den här veckan har Anna E och Anna J kollat av kunskaperna i historia i 5b. Därefter har vi arbetat med de kunskapsluckor som fanns. Vi har haft genomgångar, diskussioner, tittat på bildspel och filmer. Vi har arbetat  med alla regenter från det att Sverige bildades fram till Gustav Vasa, vi har arbetat med Digerdöden, med Heliga Birgitta, med Sveriges - Svea rikes bildande, med kyrkans makt över folket och kungen, om träldomen, om brott och straff och om kvinnornas levnadsvillkor.
För att hinna ikapp har vi förutom SO-lektionerna, använt samtliga lektioner i svenska.
Kom ihåg att läsa och träna inför historieprovet med era barn. Alla fick hem ett häfte innan jul. Det har dessutom skickats hem via mail.
5b gör historiaprovet onsdagen vecka 4.

Vecka 2, 5a
Kom ihåg att träna till historiaprovet på måndag den 14/2.

Vecka 51, 5a
Imorgon onsdag får barnen hem sina häften i historia. Nu får de/ni extra möjlighet till att träna och därmed nå högre måluppfyllelse. Jag kollar allas kunskaper individuellt genom ett prov där de under respektive kunskapskrav får möjlighet att berätta allt de kan. Provet kan göras skriftligt för hand eller på dator, alternativt muntligt. Provet kommer att genomföras den 14 januari. 

Vecka 50 5a
I sina grupper med varsin dator, fick barnen tillsammans reflektera och skriva ned vad de lärt sig om medeltiden utifrån en matris med kunskapskraven i historia. Mycket bra tankar och kunskaper, visar samtliga grupper. För att kunna bedöma allas kunskaper individuellt, kommer vi att genomföra ett prov vid vårterminens start. Barnen kommer få hem en sammanställning av de kunskaper de bör besitta, så ni även kan plugga historia hemma och öka kunskapsnivån ytterligare.

Vecka 49 5a
Nu har alla grupper redovisat sina arbeten via bildspel om livet i staden, på landet och i kyrkan. Alla grupperna har visat på ett fint samarbete, engagemang och bra resultat. Fröken Anna är så stolt!!!
Nu går vi vidare med att knyta samman hela medeltiden. Vi ska diskutera utifrån målen om vi kan tillräckligt, eller om det finns delar vi behöver bearbeta mer.


Vecka 48 5a
Vi djupstuderade drottning Margareta (kung byxlös) och hennes dröm kring ett enat och starkt Norden i form av Kalmarunionen.
Vi tittade på film om sista delen av medeltidens, diskuterade utifrån bildspel och pratade mycket om alla krig mellan Sverige och Danmark under medeltiden.
Nästa vecka blir det träning inför gruppernas redovisningar kring de fyra stånden.

5a
Den här veckan har det varit Heliga Birgitta som stått i centrum på historian. 8-barnsmamman som från 6 års ålder fick uppenbarelser från jungfru Maria, som efter 20 års väntan på påven fick godkännande om att starta Vadstena kloster och som slutade som ett helgon känd i hela världen.
Vi samtalade, diskuterade och tittade på film om flickor och kvinnornas liv och levnadsvillkor i klostren.
Dessutom fortsatte grupperna sina bildspel och de fyra stånden. Nu är det finslip och träning kvar, innan det är dags att redovisa för varandra.