Matematik






Arbetet med matematik:

Eleverna har två matematiklektioner i veckan alá 90 min. Under en av dessa lektioner arbetar eleverna med sin arbetsgång som ni ser i länken nedan. Den andra lektionen innehåller ett bestämt arbetsområde. Eleverna har innan arbetat med algebra denna lektion men under denna vecka startade vi upp ett nytt området, nämligen problemlösning.

Inlogg Webmath;
Anv.namn: Svalsta
Lösen: Sleipner
Inlogg Skolplus:
Anv.namn; Svalsta
Lösen: Raket4

Arbetsgång år 6:


Utmaningar:
Jonathans problem
Jonathans extra kluringar

NOMP konto:

Jag har fått lite frågor ang. NOMP. För det första har ni nu läxa i detta program. Läxan är från torsdag till torsdag. Planera upp er läxa så ni inte gör den i sista sekund. Dem som inte gjort sin läxa får göra den efter skoltid på torsdag, givetvis om inte annan överenskommelse har gjorts eller om man har en giltig anledning till frånvarande läxa. För att logga in skriver du sexan och ditt namn. Som lösen har du ditt namn plus året du är född (glöm inte att använda stor bokstav i lösenordet). Dem som har samma namn som andra lägger endast till första bokstaven i sitt efternamn direkt efter förnamnet i anv.namnet, ex. kalleg. Vad gäller tildorna tar ni de två första bokstäverna i era efternamn direkt efter förnamnet !

Ex. Anv. sexankalle
      lösen Kalle2001



Introduktion till onsdagens mattelektion:
 Divsionstabellerna:
 

Kort division:


Multiplikation: 



Vecka 37
Vi arbetade vidare med den delen på diagnosen som var huvudräkning. Har även samtalat och påmint oss om bråk. På den här sidan på nätet http://www.webmath.se/demo/brak.swf kan man se några av de filmer vi tittade på som förklarade bråk. Det här är en demo men tanken är att alla ska få tillgång till den betalande versionen när man får sin dator. 
Jonathan kommer att ge de flesta läxor genom NOMP. Fram till dess öva tabellerna. Använd er av de länkar jag tidigare lagt ut här på bloggen. 


Vecka 36
Jonathan presenterade sin idé om hur han tänker jobba. Väckte hjärnan med matematikspel och matematiktermer på onsdagen och på torsdagen blev det en diagnos för att visa vad man kan och kommer ihåg efter ett lååååångt sommarlov. 

Läxa till onsdag i vecka 37 blir att kunna de olika räknesättens namn: 
addition         term+term=summa
subtraktion    term-term=differens
multiplikation faktor*faktor=produkt
division          täljare/nämnare=kvot


Vecka 21
Vi fortsätter med förra veckans arbeten. Jag har lämnat ut en sammanfattning på ett grönt papper där det står vad man ska kunna efter avslutat arbete. Några är säkra men de som inte är säkra måste öva och jag har sagt att det är läxa till nästa onsdag. Det kommer att komma diagnoser framöver. Jag gör "reklam" för NOMP och king of Math ofta men det är fortfarande 10 st som ännu inte varit in och gjort någonting på den "läxa" som skulle vara inlämnad den 8 maj. Det är ett erbjudande som hjälper era barn att ännu säkrare. Gå ner till vecka 7, där hittar ni hur ni loggar in på elevens konto. (Har nu markerat den texten med rött och gjort den i större text)

vecka 20
Vi arbetar vidare med tid, längd, vikt och volym. Vi repeterar prefixen och pratar om almanackan. Vi samtalar om gamla längdmått och hur det var förr att mäta. Spännande och intressanta samtal. Vi  arbetar med tillhörande uppgifter, skriver datum, enhetsomvandlar osv. Enhetsomvandling är klurigt.

Den "läxa" i NOMP som jag skickade ut tidigare och som skulle vara inlämnad till den 8 maj är det få som har gjort. Den är en frivillig "läxa" men jag rekommenderar eleverna att göra den för sitt eget bästa och för sin  egna inlärning. Påminn och stötta gärna hemma. Några har kommit och berättar att NOMP inte fungerar hemma. Det har jag full förståelse för, det är inget vi/ni kan påverka. Då har man ändå gjort det man kunnat.


Vecka 18
Fortsättning på tid och längd. Vi har räknat ut hur många sekunder det går på ett år. Spännande tyckte många. Självklart använde vi oss av miniräknaren....Många tycker att det är svårt med att omvandla enheter. Den läxa jag lämnat ut på nomp tränar bla enhetsomvandling. Läxan är till onsdag nästa vecka.

Vi pratar om prefixen kilo, hekto, deci, centi, milli.
kilo betyder 1000
hekto betyder 100
deci betyder tiondel
centi betyder hundradel
milli  betyder tusendel

Bra att kunna! 1 kg betyder ett tusen gram, 1 hg= ett hundra gram, 1 decimeter= en tiondel av en meter osv.

Vecka 17
Många har lämnat in sin matteläxa men inte alla! I 5a har jag hunnit gå igenom fundera mera uppgiften. I 5b har de som stannat efter skoltid fått en genomgång av uppgiften. Den var inte lika klurig den här gången men ändå en kluring. Att komma fram till ett svar på kluringen är förstås bra men har man inget rätt svar men ändå kan visa att man har lagt tid på att tänka så är det bättre än en blank uppgift. Tyvärr är det många som inte alls tar sig an uppgiften. Några försöker och några elever berättar även att de involverar delar eller hela familjen. Kan uppstå en viss frustration, kan jag tro, om man inte löser uppgiften men bättre att man testat och provat än inget alls. Många får en aha-upplevelse när vi sen går igenom hur man kan tänka.
Den här veckan har vi haft genomgång på tid och längd. Vi läste i spanarboken och uppdraget var att ta reda på hur lång tid det var kvar innan kassaskåpet öppnades. Frågan var, hur lång tid är 72000sek? Många olika sätt att komma fram till svaret. Några löser det med några få uträkningar och några gör längre uträkningar. Tillsammans lär vi av varann.
Jag har idag lagt in en ny matteläxa på Nomp. Den är till onsdag vecka 19. Handlar om längd, omkrets, area och multiplikation.

Vecka 16
Vi har arbetat vidare med areabegreppet. Vi räknar omkrets och area på rektanglar och area på trianglar. Sammansatta figurer är en utmaning att räkna ut arean på. Nästa vecka startar vi med tid och längd för att sen övergå till vikt och volym. Läxan till nästa onsdag är grundkursen i tid och längd.

Det jag märkt att man kan stöta på patrull i är:

Division: Täljaren   =kvot                         multiplikation: faktor x faktor= produkt
             nämnaren


Addition: term + term= summa                Subtraktion: term - term= differens

Tips: Har ni en iPad, leta efter appen King of Math (finns några stycken) Gratis och enkel matematik i början men allteftersom man klarar uppgifterna ökar svårighetsgraden. Osäker på om den finns i Android. 

Vecka 15
Niklas har haft slöjdmatte som passar in i vårt tidigare arbete och tangerar det som vi kommer att börja arbeta med. NOMP-läxan som var till onsdagen

Ni som har ipads, kan ladda ner appen "king of math". Finns i olika versioner. Jag har laddat ner gratisapparna. Ej testat allt och alla men rekommendationerna säger att de är bra. Uppgifterna i början är lätta, superlätta i junior (perfekt för er med mindre syskon). Svårighetsgraden ökar ju mer man klarar. Tyvärr måste man betala för andra räknesätt som multiplikation.

Vecka 12
Vi har arbetat vidare med omkrets och area, klippt ut figurer och mätt omkrets och area. Anpassat uppgifter utifrån sina kunskaper. Några gick vidare med att mäta triangelns area och mäta arean på osymmetriska figurer. Lite klurigt med area för några. Jag har skickat hem läxor, två stycken. Den första, grundkursläxan, fick man tid till att börja med i skolan. Den andra, som är mer utmanande, antingen grön, blå eller röd, arbetar man med hemma.

NOMP-läxan i multiplikation är lätt att följa. Det är 7 st som inte alls har börjat och 5 st har börjat men är inte riktigt klara. Jag kan rekommendera och påminna om läxan men vill man inte göra uppgifterna utan tror sig få kunskaperna på annat sätt, så är det upp till er, föräldrar och elev. Nomp är ett erbjudande. De som har gjort läxan har gjort bra resultat, roligt att det går så bra i multiplikationen nu.

Vecka 11
Förberedelsevecka och arbetat vidare med geometrin. Några har börjat i B-boken och utmanas i  att räkna ut triangelns area bla.

Vecka 10

Vi fortsätter med geometrin samtidigt som jag har kollat av vissa kunskaper både för bedömning men även för att veta var vi behöver starta i nästa område. Jag har igår lagt in nya uppgifter på nomp som är läxa till onsdag den 20 mars. Multiplikationsövningar bland annat. Det har varit få genomgångar i matten, mycket enskilt arbete, men geometrin är tacksam och de övar flitigt när de får arbeta med sina övningar i Mattespanarna. Några ber att få ta hem och arbeta hemma. Det uppmuntrar vi. Även att man vill stanna kvar i skolan efter skoltid. Roligt när det är aktivitet efter två. Det finns elever som lånat hem böcker, hjälp till så att de kommer tillbaka till skolan. Det saknas nämligen några och det skapar problem när var och en ska ha  bok på lektionstid.

Vecka 9
Vi har gjort Vasaloppsmatte, räknat hur långt vasaloppet är, tagit reda på hur långt tjejvasan är, hur långt det är kvar till Oxberg när man har åkt halva vasaloppet och sen lite beräkning av tid. Alla har fått gissat på vasaloppsvinnarens tid. Vi får se vem som har siat bäst!
Dessutom har vi gjort en del av diamantdiagnoserna, mätning.
En annan uppgift vi har gjort är att ta reda på hur många vändor man måste ta sig över floden för att få över 7 barn och 2 vuxna. I båten får bara 2 barn eller en vuxen sitta. Först gjorde vi den praktisk i grupp, sen fick var och en rita och skriva. Sen igen gjorde vi den gemensamt igen.

Vecka 7
Alla elever har en egen inlogg till NOMP (se länken på länksidan). Eleven loggar in med sitt användarnamn som är "svalstanamn" och lösen är "namn2001". (Lösen går att ändra men gör inte det. Lätt att det glöms bort)

Jag har lagt in uppgifter, två uppdrag, ett som handlar om multiplikation och ett som handlar om geometri, enheter, decimaltal och omvandling. För några som har varit sjuka så kan jag ha lagt in lite extra. Jag ser de som gör sina uppgifter och då också vilka som inte går in och gör sina uppgifter. Ger eleverna eget ansvar att logga in första gången, de vet inlogg. Märker jag att de inte går in så kommer ni att få veta det, genom dem och/eller av mig. (Under fredagens lektion hoppas jag att alla fått möjlighet att gått in och testat sina konton)

I skolan så arbetar vi vidare med geometri, skala och symmetri. Ett ämne som går bra för alla, luststyrt, kul!

Vecka 5 och 6
Matteprov och fortsättning på geometrin.
Jag kommer att lägga in övningar på ett program som heter "nomp". Det är en inlogg som eleven kan använda både hemma och i skolan. De första övningarna kommer att syfta till det man behöver öva mera utifrån provet. Till en början visar jag i skolan hur det går till men efter att de vet sin inlogg så går det även att göra hemma som "läxa". Återkommer om mer detaljer.

Vecka 4
Vi har startat med geometri. Innehållet i det här kapitlet tar upp:




  • Förminskning och förstoring: för att förstå hur en karta fungerar
  • Symmetri: för att kunna beskriva hur många tavlor eller hus är uppbyggda.  
  • Geometriska mönster: för att förstå hur t.ex tapetmönster är gjorda. 
  • Tredimensionella figurer: för att kunna beskriva hur t.ex. ett hus ser ut ur en annan vinkel. 
Matten passar bra in i geografin som de börjat med i So:n. Vi kommer även att knyta ihop matten med slöjden och bilden. 

De halvtimmar vi har matte på jobbar vi med sortering och mönster, mycket praktisk matte.
Klicka på den här länken så får ni se hur vi arbetat med sortering och Venn-diagram.   Sortering  


Vi kommer att ha ett prov i matten som tar upp det vi har arbetat med i startkapitlet, kapitel 1 och kapitel 2. För 5a är provet fredag 1 februari och för 5b måndag 4 februari. Alla har fått hem en stencil med en sammanfattning från de båda kapitlen. Eleverna har fått i uppgift att gå hem och titta på sammanfattningarna och utifrån dem komma tillbaka och berätta vad de behöver för övningsuppgifter eller hjälp. Eget ansvar! 















Vecka 3
Grönt, blått eller rött spår i algebran (kapitel 2), det arbetar vi med just nu. Vi kommer att lämna kapitel 2 för att börja med geometrin i nästa vecka. I 5a är sista lektionen i algebran den här veckan och för 5b så är det på måndag nästa vecka. Är man inte klar med sitt spår så är det behovsläxa som gäller. Skickar hem kopior av boken och räknehäften.

Vecka 2
Vi har arbetat med diagonoser i kapitel 2, dvs allt vi lärt oss innan jul kommer nu till sin spets och man får möjlighet att reparera eller utmana sig. Ser jättefina resultat på många:) Nästa veckas läxa är en grundkursläxa (läxa 5), vilket innebär att man räknar med de fyra räknesätten. Förra läxan som vi gjorde (Läxa 4) rättade vi gemensamt, vilket innebär att jag inte har gjort några markeringar själv i den utan det har eleverna själv fått göra. Några elever har den läxan ogjord, vilket man nu efter lovet kan reparera. Ni ser i läxboken om den är ogjord! Fortfarande är det läxböcker på vift.... några kommer fram i skolan men vissa finns ej?!

Vecka 50
Onsdagens lektion den här veckan blev tillsammans med alla 5:or. Fungerar toppen att ha alla i en gemensam genomgång. Jag undervisade om uppskattning och överslag. Därefter arbetade var och en med sådant man själv vill utvecklas i. Läxan till den här veckan har jag fått in av några. Med tanke på de aktiviteter som varit så har veckan varit minst sagt annorlunda vilket lett till att rutiner har tappats. Jag väntar på att den kommer in under nästa vecka. Öva gärna tillsammans och uppmuntra till multiplikationsövning, alltid. Vet från samtal med elever och föräldrar att det varit svårt att lösa uppgifterna i algebra, obekanta tal som man räknar med a och b. Kan trygga er i att vi arbetar med med det men att det i skolan har funnits en förståelse av samtliga. Vi kämpar på tillsammans.

Vecka 49

Veckans uppgifter har varit algebra och räkning på olika sätt med decimaltal. Omgruppering eller uppställning. Algebran tycker jag att alla har greppat i det vi gjort hittills. Att räkna med decimaltal och omgruppering eller uppställning är svårare men med lite nötning så kommer även det att sitta. Svårast är subtraktionen.

Omgruppering kan se ut så här:

tex. 5,7-3,4= 5,7-3-0,4=2,7-0,4=2,3

Delar man upp talet 3,4 till 3 hela och 4 tiondelar så ser det ut 3 + 0,4 då blir det enklare att räkna ut talet.

I läxa den här veckan så har alla fått hem startkapitelsläxan för kapitel 2. Däremot är det några som inte har lämnat in förra veckans läxa. Dessa elever har fått läxan bara på papper. Det ställer till det för dem. Framförallt att läxan inte kommit in och att den nya läxan kommer hem i papperskopia.
Öva även multiplikationtabeller. Jag visar bloggen och ger förslag på mina länkar när jag har mina lektionerna. Påminn gärna eleverna om att de kan gå in där.



Vecka 48
Vi har startat kapitel 2. Läst uppdraget och arbetat med problemlösning enskilt och i grupp. Algebra, obekanta tal har börjat med i 5a, många som tyckte det var konstigt att benämna tal med a och b, men efter en lektion landade det i dem. I 5b inleder vi nästa vecka med det. 

a+a+a+b+b= 3a+2b


Många är klara med kapitel 1 men de som ännu inte är klara med nivåerna grön, blå eller röd har fått hem och göra i behovsläxa till onsdag nästa vecka. Jag har lämnat ut kopior av boken. 


Påminn att de ska öva tabellerna. Använd länksidan. 


Vecka 47
Det har varit mycket enskild räkning den här veckan och de allra flesta har börjat med grön, blå eller röd nivå efter att ha gjort diagnos/diagnoser. Några har i dagarna blivit klara med sin nivå och får då välja att utmana sig ytterligare en nivå, jobba med kluringar och/eller spela mattespel. Läxan till onsdag är individuell utifrån diagnoser. Man har antingen grön, blå eller röd läxa. Bonus om man övar multiplikationstabellerna. Behovsmatte blir till nästa onsdag och då ska man vara klar med sitt spår, grönt, blått eller rött. Rekommenderar eleverna att det är bra om man börjar med det så snart som möjligt, om man har mycket att räkna. Jag påminner och rekommenderar men det är fortfarande ett eget ansvar att se till att uppgifterna kommer hem. På måndag sätter vi igång med kapitel 2. 

Kapitel 2 
Algebra, decimaltal, tiondel, hundradel och decimaltecken är viktiga begrepp. 

Innehållet som vi ska arbeta med är

  • Algebra - obekanta tal
  • Addition och subtraktion med decimaltal
  • Uppskattning och överslag


Vecka 46



Vi arbetar vidare med ovanstående men börjar att närma oss ett avslut och en början på ett nytt kapitel. Några behöver arbeta hemma med matten då de skyndar långsamt på lektioner. Jag har sagt att man minst ska vara vid diagnosen den här veckan. Har man ännu inte kommit dit har man att arbeta hemma under helgen för 5b, till onsdag för 5a. Procent och bråk har vi gått igenom, klurigt men roligt. 


Vecka 38-47


Kapitel 1 - Mattemästarna 
Decimal, decimaltecken, tiondel, hundradel, negativa tal och procent är viktiga begrepp som kommer att figurera i kapitlet. 



Innehållet som vi ska arbeta med är 

  • läsa tal med decimaler
  • storleksordna tal med decimaler
  • negativa tal
  • talmönster
  • bråk
  • procent