Hemkunskap

Vecka 21
Eleverna har fått skrivit omdömen kring sin egna arbetsprocess, den som vi hade kring den gemensamma lunchen (killar och tjejer). Dokumentet till uppgiften är delad med eleverna på driven och den ska vara färdig senast onsdag kl14. Därefter är det en kamratbedömning som ska göras. Vilken kompis man ska dela sitt dokument med finns i samma dokument i driven.

Vecka 20
Vi kommer att ha en del teorikunskaper i hemkunskapen fram till lovet. Eleverna kommer att få reflektera kring kunskaper vi redan samtalat om och till viss del nya kunskaper. Vi kommer att arbeta med ett material vi har som heter "smarta val". Dessutom kommer vi att arbeta praktiskt i hemkunskapssalen genom att träna på nedanstående centrala innehåll genom att "städa"/organisera i hemkunskapssalen:


  • Planering och organisering av arbetet vid tillagning av måltider och andra uppgifter i hemmet.
  • Redskap och teknisk utrustning som kan användas vid bakning och matlagning och hur dessa används på ett säkert sätt.
  • Hygien och rengöring vid hantering, tillagning och förvaring av livsmedel.
Dessutom kopplar vi ihop kemin och hemkunskaper genom att träna på dessa central innehåll som står i hemkunskapen resp kemins mål.
Centralt innehåll i hemkunskap:
  • Återvinning i hemmet och i närområdet och hur den fungerar. 
Centralt innehåll i kemi:
  • Materiens kretslopp genom råvarors förädling till produkter, hur de blir avfall som hanteras och sedan återgår till naturen.
  • Matens innehåll och näringsämnenas betydelse för hälsan. Historiska och nutida metoder för att förlänga matens hållbarhet.
  • Vanliga kemikalier i hemmet och samhället. Deras användning och påverkan på hälsan och miljön samt hur de är märkta och bör hanteras.
  • Fossila och förnybara bränslen. Deras betydelse för energianvändning och påverkan på klimatet.

Vecka 19
Den här veckan blev det lunch för tjejerna. Det blev hemgjorda hamburgare med fetaost och hemgjorda hamburgerbröd. Skivad potatis i ugn som tillbehör. Hemgjorda köttbullar, tortillabröd, sallad, sås och minipizzor. Dessutom en smulpaj med "kokta" blåbär till efterrätt. Exklusivt recept gjort av några tjejer:) Med vaniljsås såklart.

Både tjejer och killar har fått visa sina förmågor i denna "eximinationsuppgift". Jag har bedömt deras förmåga att planera det praktiska arbetet, deras förmåga att genomföra/värdera det praktiska arbetet, deras förmåga att samarbeta och deras teoretiska kunskaper i köket.

Vecka 17
Idag blev det äntligen den efterlängtade lunchen för killarna. På menyn var det minihamburgare som grillades av grillmästare Filip och Gustav. Martin, Sebastian och Lucas stod för potatisen i form av hemgjorda pommesfrites, Oskar, Hampus G och Isak serverade färskpasta med köttfärssås och med parmesan som tillbehör. Efterrättspajen som bla innehöll bär från i höstas serverades av Hampus F och Rickard. Såklart var det en vaniljsås till den. Tillbehör som sallad och dressing hjälptes alla åt med. Mätta och belåtna avslutades onsdagen med nöjda gossar:)

Vecka 14
På grund av de nationella proven i so nästa vecka så kommer onsdagens EV lektion att bli inställd. Eleverna kommer istället att ha idrott i en timme, allihopa.
Den här veckans aktivitet höll tjejerna i. Det var en hel del förberedelsen inför lunchen en onsdag efter påsk. Köttbullar, hamburgare, pizza, tortillabröd och efterrättspaj kommer bla att stå på menyn. Med tillbehör såklart som vi gör den dagen vi har lunchen.

Vecka 13
Oj vilka kockar vi har i klass 6. Killarna har förberett för lunch om två veckor. Hemgjorda hamburgare med hembakat hamburgerbröd kommer att stå på menyn. Dessutom har det lagats köttfärssås och efterrättspajer. Vecka 15 är planen att vi kommer att avstå skolans lunch och börja lektion redan kl 12 för att hinna med att laga diverse tillbehör och avnjuta en trerätters meny. Ser fram emot det:)

Vecka 12
Har haft en mysig lektion med tjejerna då de fått välja på olika alternativ att tillaga nyttiga mellanmål. De valde aktivitet utifrån egna önskemål om vad de ville tillaga. Några blev tre i gruppen, några två och några var själva. Jätteduktiga att samarbeta och besluta om grupper själva. De visar en stor förståelse för alla, och att alla skulle få det de själv ville göra. Slutprodukten blev ett "smörgåsbord" av olika rätter som alla avsmakade. Många blev förvånade att vissa rätter var så goda, trots att de innehöll ingredienser som de vanligtvis inte tycket om. Spännande reflektioner. Recepten är delade med eleverna på driven. Ni kanske redan har fått er ett smakprov?

Vecka 11
Fortsatte på no-lektion med nedanstående uppgift.

vecka 10
Nu har både tjejer och killar haft den inledande hemkunskapslektionen på elevens val tid. Vi har fått till jättebra samtal kring hur de vill träna sina kunskaper kring ett hälsosammare liv:)
Idag fredag fick var och en följa en lärväg på "liber espersso" som handlade om Energi - Kroppens bränsle. Målet med övningarna är att eleverna efter genomförda uppgifter ska kunna
  • Vad energi är och varför kroppen behöver energi.
  • Om bra och dålig mat och om näringsämnen.
  • Om bra och dåliga matvanor.
  • Vad energibalans är.
Samtal kring om att testa både nyttig och onyttig mat har kommit upp. För de som har fredagsmys i form av chips ena fredagen kan, om man vill, nästa fredag prova att äta nyttigare fredagsmys i form av morot- och gurkstavar med dipp. Hur tror ni att ni kommer att må efteråt och hur blev det? 

Vecka 9
Elevens val med tjejerna då killarna hade idrott. Nästa vecka byter vi!
Tjejerna gjorde collage med tänket att det skulle vara ett hälso och mat tema. Vi hittade en röd tråd som vi testar nästa gång vi har hemkunskap tillsammans, om två veckor.

Vecka 4
Med NTA utbildning onsdag och en del vabb för min del så får vi ta nya tag med hemkunskapsuppgiften i nästa vecka. Saknar dock en del inlämningar. Påminner de elever som jag saknar uppgifter från via google mailen. Vill ha in läxan ihopräknad, gärna mailad till mig (har instruerar eleverna hur man ska göra då man kopierar dokumentet och sen kan skriva i det).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Klurar redan på några fler hemuppgifter som vi förbereder i skolan. Hoppas komma igång med dessa snart.

Vecka 3
Tanken var att eleverna skulle få skriva in sina poäng på lektion i onsdags. Men pga utbildning och annat så blev det andra planer. Hoppas kunna genomföra det jag tänkt idag fredag. Annars får det bli i nästa vecka. Hur som helst kommer vi att samtala kring läxan framöver och delge varandra vad vi gjort och vad vi har lärt oss av det. Samtal och reflektioner kommer att genomsyra undervisningen några veckor framöver, att kunna ge "enkla/utvecklande/välutvecklade omdömen om arbetsprocessen och resultatet" är ett mål som vi kommer arbeta med.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2013
Vecka 50
Jag har skickat hem en "läxa" där eleverna får träna sina kunskaper och lära nya i hemmet. Mailet jag skickat ser ni nedan:

Eleverna har fått uppgifter mailade till sig på sitt elevkonto, de får även ta hem en papperskopia. För de som vill samla poäng för att glädja er under jullovet får göra det. Annars är det fullt gott nog att de "tränar" de skoldagar vi har kvar och de dagar de har efter jullovet. Uppgiften ska lämnas in onsdag den 15 januari 2014. 

Syftet med hemläxan är att eleverna ska få mer träning i hemmet, på uppgifter som vi i skolan av förklarliga skäl har svårt att tillgodose. 
I kursplanen för Hem och konsumentkunskap står det att: 

Genom undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
  • planera och tillaga mat och måltider för olika situationer och sammanhang,
  • hantera och lösa praktiska situationer i hemmet, och
  • värdera val och handlingar i hemmet och som konsument samt utifrån perspektivet hållbar utveckling.
Det ska vi göra genom att bland annat träna på:

  • Recept och instruktioner och hur de kan läsas och följas samt vanliga ord och begrepp för bakning och matlagning.
  • Bakning och matlagning och olika metoder för detta.
  • Planering och organisering av arbetet vid tillagning av måltider och andra uppgifter i hemmet.
  • Redskap och teknisk utrustning som kan användas vid bakning och matlagning och hur dessa används på ett säkert sätt.
  • Hygien och rengöring vid hantering, tillagning och förvaring av livsmedel.
  • Olika verktyg som stöd för planering av varierade och balanserade måltider samt hur måltider kan fördelas över en dag.
  • Måltidens betydelse för gemenskap.
Om vi tillsammans ger eleverna bästa grund för det här genom att samarbeta, hem och skola, så hjälper vi dem till bästa förutsättningar att lyckas. 

Jag kommer när uppgifterna är gjorda samtala om det de gjort. I kunskapskravet för E står det nämligen att: 


Eleven kan också ge enkla omdömen om arbetsprocessen och resultatet. Därutöver kan eleven föra enkla resonemang om varierade och balanserade måltider.
För betyg C är det utvecklade och för betyg A är det välutvecklade
Alla uppgifter behövs såklart inte göras. Man gör de som passar. Har ändå sagt att det är ju bra om man kan prova på något som man vanligtvis inte gör, för att utmana sig själv. 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi har uppehåll i hemkunskapen ett tag.... jobbar mycket NO då vi innan Sävövistelsen arbetade mycket med hemkunskap.

Inför Sävö har vi bakat en hel del. Nedanför finns alla recept för den som är intresserad att prova även hemma.

Källarfranska 15 st


225 grader i 10 minuter
1 pkt jäst
4 dl ljummet vatten
2 msk olja
1 msk socker
1 tsk salt
vetemjöl ev. 1dl grahamsmjöl eller 1dl kli
Rulla längder, skär i bitar. Jäs bara på plåt i ca 30 minuter.


Thekakor ca 22st (40 st mindre)


225 grader i ca 10 minuter


5 dl havregryn lägges i blöt i 1 liter vatten över natten
2pkt jäst
1tsk salt
150g smält margarin
1½dl socker
1 påse vetemjöl


jäs på plåt i 2 timmar

Hastbullar (22 st)
6 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 dl socker
100 g smör
1 ägg
2 dl mjölk

Gör så här:
Värm ugnen till 225 grader. Mät upp mjöl, bakpulver och socker i en skål. Lägg i smöret skuret i bitar och finfördela med fingertopparna eller en gaffel till en smulig masssa.
Tillsätt ägg och mjölk. Arbeta snabbt ihop till en lös deg.
Klicka med en sked ut degen till bullar på en plåt med bakplåtspapper eller i bullformar av papper. Strö ev över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen 10-15 minuter.

Variation med hallonsylt

Klicka ut degen i pappersformar. Gör ett hål i varje bulle med mjölat finger. Fördela ca 1 dl hallonsylt i hålen. Grädda som vanligt.

Chokladsnitt









_________________________________________________________________________________

Vecka 21
För 5a blev det hemkunskap med hela gruppen. Egentligen skulle det bli killsnack men med två killar på plats fick de istället vara med tjejerna och ha hemkunskap men med inslag av livskunskapssamtal. Vi lagade havregrynsgröt och värmde brödet från förra veckans bak. Mumsigt tyckte de flesta. Vi pratade om arbetshygien. Många visste hur man gjorde på några hamburgerkedjorna och tog upp exempel från det.

I 5b var det killarna som hade hemkunskap och vi gjorde även där gröt. Dessutom blev det skåprensning och de gjorde chokladbollar som bjöds till alla 5:or. Vi pratade även om arbetshygien.

Alla har idag fått en hemkunskapsläxa. Tänker att ni behöver lite extra hjälp därhemma nu när det är som mest att göra;) Varje uppgift kan ge 1-3 poäng. Ni värderar själva vad det de gör är värt. Utgå ifrån ert barn. Gör man aldrig något hemma och nu försöker så uppmuntra gärna med 3 poäng även fast det inte är perfekt. Men, det är ni som bedömer, upp till er! Ej utförd uppgift ger 0 poäng. Är en uppgift ogenomförbar så är den. Det är upp till er föräldrar, ni ställer kraven och avgör om det fungerar eller ej. Skriv gärna kommentar till uppgiften. Vad gick bra och vad gick mindre bra. Läxan ska vara inne och påskriven av er senast måndag den 10 juni. Jag ser framsteg hos alla, framförallt de som var mer osäkra i köket vid start. De tar mer initiativ och ansvar nu.

Vecka 20
Korvstroganoff för tjejerna i 5b. För killarna i 5a blev det ciabatta. Provade "assistenterna" och det var både kul och gick bra.

Vecka 18
Ingen livskunskap då Gabriella vabbade. Därför blev det hemkunskap för alla 5:orna (inte samtidigt dock). Det blev mat gjord av mjöl, mjölk och ägg. Pannkaka! Några provade på att göra en omelett. Rosa grädde, rosa omelett, rosa pannkakor.... Jo, experimenterade matlektioner...entreprenöriellt lärande;)

Vecka 17
Hela 5a hade hem och konsumentkunskap då Bella hade annat för sig. Den här veckan lagade vi korvstroganoff och ris. Vi använde oss av receptet från Ica.
I 5b var de killarna som lagade mat och tjejerna hade livskunskap. Nästa veckan blir det ett byte.

Vecka 16
Repris för tjejerna. Toppen lektioner även med dem.

Vecka 15
Hade en toppenlektion med killarna då tjejerna hade livskunskap med Bella.
Vi tränade på att
-skala och koka potatis.
-skala och riva morot.
-skiva och steka kassler.
-duka och diska.
Alla visade fina förmågor i planerande och användande av verktyg. Även att vara delaktiga och ansvarstagande i sin grupp. En lektion när den är som bäst.

Vecka 12
Det blev en livskunskaps film hela tiden den här vecka. En film som heter "The Liverpool goalie". Gabriella följer upp den nästa livskunskapslektion. Först gången jag såg den, en riktigt bra film. Mycket bra samtalsfilm.

Vecka 11
Förberedelsevecka och arbete i "Smarta val"

Vecka 10 5a
Vi såg en film om sockerintag förr och nu. Jämförelse med dagens godispåsar och de då ni föräldrar var små.  Åtta påsar från när vi var små får plats i en påse av idag. Den mängd godis vi köpte täcker knappt botten på dagens godispåsar. Tänkvärt! Köper de mindre godis på lördag så bli stolta, då har de lyssnat och tagit till sig av det vi samtalat kring! Godisintaget i gruppen varierar men  jag upplever att många är medvetna i sitt godisätande. Har rutiner på vilka dagar och äter inte kopiöst mycket.

Vecka 5b
I 5b pratade vi om "måltidens betydelse för gemenskap" och pratade då kring måltiden före, under och efter i skolan. Många bra tankar och ideér för att förbättra både matro, förflyttning och allmän trivsel. Bli inte förvånade om de står och sjunger, eller tar längre tid vid tvättning av händer from nu, nu är det "Blinka lilla stjärna" som gäller vid handtvättning, för att bli riktigt ren!

Vecka 9
Den här veckan blev det lite olika i olika grupper, två tjejgrupper och två killgrupper som styrde åt olika håll. I två av grupperna fastnade vi i målet "matens betydelse för gemenskap".  Tjejerna var mer på "hemma plan" när de samtalade. Maten var hemlagad och det skulle helst vara tillsammans med hela familjen/släkt och vänner. Killarna däremot ville äta på restaurang. I de två andra grupperna samtalade vi om hur vi som konsumenter gäller datorer och dataspel och telefoner och appar. Målet där blev kring "konsumtion och ekonomi". Många bra och levande diskussioner. Ämnen som berör och tilltalar.


Vecka 6
I 5a var det tjejernas tur att baka då killarna hade "killsnack". Tjejerna gjorde en variant av kladdkaka "sega chokladmuffins", lyckat bak.
I 5b så hade Gabriella förhinder så därför blev det helgrupp med bak. I grupper om 4 och 4 eller 3 och 3 så bakade de en vanlig "enkel" sockerkaka. De blev mumsiga. För fröken innebar det ett sockerintag som översteg dagsdosen för flera dagar framöver;)

Många visar fina förmågor i köket. De kan förbereda, planera, genomföra och efterarbeta utan att man behöver påminna. Det finns även många som är bra på genomförandet men behöver träna på efterarbetet som att plocka bort sitt egna, diska, plocka undan och torka. Träna gärna hemma. Be dem baka scones en eftermiddag/morgon. Låt dem stå för allt, förberedelser, genomförande och efterarbetet. Hjälp till vid planerandet om det behövs. Ät och njut tillsammans:) Ingen obligatorisk läxa och inget krav på att det är scones men övning ger färdigheter.

Vecka 5
Idag blev det sconesbak. Lyckat bak för alla. Det som blev över bjöds till hungriga lärare, uppskattat:) Hemkunskapsläraren kom hem sent dagen innan och tog vad hon hade till baket. Hittade ett recept där man kunde byta ut mjölk/filmjölk mot vatten och använda olja istället för margarin. Perfekt när man behöver bröd men inte har många ingredienser hemma. Ni kanske får nybakat bröd lördag eller söndag morgon?

Scones 
3 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
2 tsk bakpulver
2 krm salt
50 gram margarin eller 2 msk olja
2 dl vatten

Blanda mjöl, grahamsmjöl, bakpulver och salt.
Finfördela fettet.
Häll i vätskan och gegga samman.
Fördela sconesdegen i små bullar på plåten.

In i ugnen i 250 grader i 10 minuter. 

Vecka 4
Den här veckan blev det kladdkaka för hela slanten;) Killarna skötte bakningen medan tjejerna hade tjejsnack med Bella. Både tjejer och killar fick starta med en egen receptbok. Se den korta Animotofilmen  och suktas. Känner ni doften......
Hem och konsumentkunskap

 vecka 3

I det centrala innehållet i Hem och konsumentkunskap står det att vi bla ska ta upp och undervisa om följande:


Mat, måltider och hälsa
  • Olika verktyg som stöd för planering av varierade och balanserade måltider samt hur måltider kan fördelas över en dag. 
Konsumtion och ekonomi
·         Ungas ekonomi, sparande och konsumtion.
·         Skillnaden mellan reklam och objektiv konsumentinformation.
·         Jämförelser av några vanliga varor, till exempel utifrån jämförpris.
Miljö och livsstil
·         några olika miljömärkningar av produkter och deras betydelse.
·         Val och användning av varor och tjänster som används i hemmet och hur de påverkar miljö och hälsa.
·         Återvinning i hemmet och i närområdet och hur den fungerar. 

Vi har berört allt ovan och det vi gjort i veckan är målen under miljö och livstil. 

Många suckar över den teoretiska undervisningen. Självklart kommer vi att göra de praktiska målen, det finns några mål att jobba med även där. Däremot får ni gärna samtala kring ovanstående mål. Det är mål som ska göras och det skulle vara så mycket roligare om attityden och inställningen var mer positiv hos alla. 



Vecka 2

I hem och konsumentkunskapen står det att man ska arbeta med  "jämförelser av några vanliga varor, till exempel utifrån jämförpris." Det målet har vi jobbat med den här veckan. Hjälp gärna till och uppmärksamma detta när ni handlar tillsammans. Titta på hyllorna i butiken och jämför kilo och liter priset på olika märken men lika vara, tex ketchup. Dessutom utvecklade vi balanserade måltider den här veckan. Hur tänker man om man får en tallrik på morgonen med mat och hur fördelar man den under en hel dag? Hur äter man när man har idrott innan lunch/efter lunch? Hur får man krafterna att hålla hela dagen? Lite av de frågorna har vi samtalat kring.

vecka 50
Den här veckan blev det saffransbak för 5b och vetebullsbak för 5a. Saffransbrödet fick ni alla smaka på luciakvällen tillsammans med pepparkakorna. Vetebullarna smaskade vi på idag fredag efter badet, mumsigt! Bak vet vi alla att det tar tid. Saffransbullarna gräddade jag själv men vetebullarna hade jag tre "tomtenissgummor" som stannade kvar efter skolans slut och kunde hjälpa till:)

vecka 49

Den här veckan har eleverna i grupper gjort en pepparkaksdeg. Degen har de delat upp i gruppen. Degen tas hem för att bakas hemma. Det är veckans hemuppgift. Uppgiften är att baka, grädda, städa efter sig och skriva en reflektion om hur det gick. Skriv gärna en kommentar ni föräldrar om hur ni tyckte att det gick. Ge två stjärnor och en önskan. Jag vill att de tar med sig minst 10 st gräddade pepparkakor till skolan.

Vecka 48
Avslutade reklamuppgiftern med killarna i 5a. I 5b hade jag ingen hemkunskap då jag var hemma med sjukt barn. Istället hade Gabriella hela lektionen och livskunskap, konflikthantering.

Vecka 47
Vi har gjort en jämförelse mellan reklam och objektiv konsumentinformation. Det har vi gjort genom att titta och jämföra klipp på youtube. Reklam är lätt att hitta i tidningar men objektiv konsumentinformation är svårare att hitta. Tjejerna i 5a och killarna i 5b har övat att titta i tidningar. Nästa vecka byter vi. Både tjejer och killar i båda grupperna har i uppgift till nästa lektion att hitta minst en reklamannons som de ska klippa ut. Hittar de något som visar en objektiv konsumentinformation i något tidning så klipper de även ut den. Gamla goda tidens "anslagstavlan" är exempel på objektiv konsumentinformation.
kinderägg - reklam
trygghansa - reklam
Anslagstavlan - objektiv konsumentinformation
Systembolaget - objektiv konsumentinformation

Vecka 46
Den här veckan har vi arbetat med konsumentfrågor. Vi har titttat på en film från sli som handlar om öppetköp, distansavtalslagen och garanti. Även samtal kring försäkringar. vi fortsätter kring dessa mål i några veckor. Ska försöka lägga in tillhörande LPP så att ni vet vilka mål och förmågor som jag bedömer.