fredag 6 december 2013

Vecka 50

Vecka 50
måndag: Bokbuss
tisdag:
onsdag: idrott; kaxiga kläder...
torsdag: Betygen sätts senast 15.00
fredag: Luciamorgon


Det kommer en del frågor om betygen, vi förstår att det kan vara lite knepigt att förstå.
Det ni föräldrar absolut INTE ska göra, är att översätta nuvarande betygssystem till det ni är bedömda efter. Skalan från 1-5 går inte alls på något vis att jämföra med skalan E-A. Det är helt olika sätt att tänka, helt olika krav och mål. Ett E är ett godkänt betyg i åk 6, det är bra. Övriga betyg visar är högre förmågor än lägsta nivå.
Betyget är ett terminsbetyg. Det bedömer bara de kunskaper och förmågor ditt barn visat i de ämnen vi i höst arbetat med. Vi kommer därför inte att betygsätta historia.
Alla betyg framöver, förutom det sista i åk 9, är terminsbetyg. Det sista betyget i åk 9 är ett slutbetyg.

Citat från Skolverket:
I årskurs 6, 7 och 8 ges terminsbetyg i slutet av höst- och vårterminen. I årskurs 9 ges terminsbetyg i slutet av höstterminen och slutbetyg i slutet av vårterminen. Det är med slutbetyget som eleven söker in till gymnasieskolan.

I terminsbetygen ska bedömningen av elevens kunskaper göras mot de delar av kunskapskraven som rör det som undervisningen har behandlat. Det betyder att vissa delar av kunskapskraven inte tas med i bedömningen i t.ex. årskurs 7 och 8. I slutet av årskurs 6 och 9 bedöms elevens kunskaper mot hela kunskapskravet. Elevens kunskaper ska prövas mot hela betygsskalan vid varje betygssättningstillfälle. Det betyder att högsta betyg ska vara möjligt att få redan vid det första terminsbetyget. 

Betyg ska sättas utifrån de kunskaper eleven har visat i ämnet eller kursen. Att en elev är flitig och sköter sig ska inte i sig vägas in i betygssättningen. Däremot är en elevs sätt att sköta skolarbetet, liksom närvaro och god ordning, ofta en förutsättning för att eleven ska kunna tillägna sig det som ingår i ämnet eller kursen.

Enligt läroplanen ska läraren använda all information som finns tillgänglig om elevens kunskaper i förhållande till de nationella kunskapskraven. Läraren ska göra en allsidig bedömning av dessa kunskaper vid betygssättningen. Inget prov, inte ens ett nationellt prov, kan ensamt utgöra betygsunderlaget.